Szlifowanie szyn w Poznaniu - tramwaje mają jeździć ciszej i tory dłużej posłużą

2 min czytania
Szlifowanie szyn w Poznaniu - tramwaje mają jeździć ciszej i tory dłużej posłużą

W Poznaniu ruszyły nocne prace przy torowiskach, które mają ograniczyć hałas i przedłużyć żywotność infrastruktury tramwajowej. Na ulice wyjechała nowoczesna maszyna stosowana w Europie od 2020 roku, a MPK zapowiada szereg zabiegów konserwacyjnych rozłożonych do do końca grudnia. Dla pasażerów i mieszkańców to obietnica płynniejszej i cichszej podróży, a dla przewoźnika - mniejsze koszty eksploatacji.

  • Szlifowanie szyn zmniejsza hałas i usuwa nierówności torów
  • W Poznaniu pracowała maszyna ATMO - bezzałogowa i zdalnie sterowana

Szlifowanie szyn zmniejsza hałas i usuwa nierówności torów

Szlifowanie to zabieg konserwacyjny wykonywany dwojako - prewencyjnie, by utrzymać nowy tor w optymalnym stanie, oraz regeneracyjnie, by usunąć rysy i tzw. zużycie faliste. Takie nierówności powstają w czasie codziennej eksploatacji i są źródłem hałasu oraz dodatkowych drgań tramwajów. Po wykonanemu zabiegu główka szyny zostaje wyrównana, co przekłada się na mniejsze stukanie kół o tor i wolniejsze zużycie zarówno torowiska, jak i taboru. MPK Poznań podkreśla, że efektem będą nie tylko korzyści techniczne, ale też wyższy komfort podróży dla pasażerów.

W Poznaniu pracowała maszyna ATMO - bezzałogowa i zdalnie sterowana

Do prac w mieście użyto urządzenia ATMO - maszyna, która w Polsce pojawiła się po raz pierwszy. To nowoczesne rozwiązanie cenione m.in. za możliwość pracy na łukach o bardzo małych promieniach oraz znaczną redukcję wibracji i hałasu. Sprzęt jest bezzałogowy i zdalnie sterowany z pojazdu ciągnącego, a ważnym atutem jest brak iskier dzięki płukaniu kamienia szlifierskiego wodą. Minionej nocy urządzenie działało w centrum miasta, a następnie wykonało przejazd próbny w zajezdni Franowo. Obok centrów remontowych planowane są dalsze prace - poza centrum poddanych szlifowaniu zostanie łącznie 34 kilometry toru pojedynczego, przy czym harmonogram przewidziano na godziny nocne, by nie utrudniać codziennego ruchu tramwajów.

Mieszkańcy mogą liczyć na wyciszenie fragmentów miasta i mniej odczuwalne wibracje w budynkach, choć prace na nocnych odcinkach oznaczają krótkotrwały wzrost hałasu w porach wieczornych i nocnych. Dla pasażerów zmiany będą odczuwalne w postaci bardziej płynnej jazdy i mniejszej liczby drobnych awarii taboru. MPK Poznań informuje, że działania naprawcze są elementem bieżącego utrzymania infrastruktury i mają ograniczyć koszty długoterminowej eksploatacji torów oraz tramwajów.

na podstawie: Urząd Miasta Poznania.

Autor: krystian