Tylko 27 kwietnia br. poznańscy policjanci otrzymali kilka zgłoszeń dotyczących oszustw „na legendę”. Mężczyzna podający się za pracownika administracji wszedł do mieszkania 83-latki i wykorzystując jej nieuwagę zabrał z pojemników znajdujących się w salonie złotą biżuterię. Kolejne zgłoszenia funkcjonariusze otrzymali jeszcze tego samego dnia z osiedli w rejonie poznańskiego Grunwaldu. Tam, sprawca podający się za pracownika wodociągów został wpuszczony do mieszkania. Następnie poprosił domowników o nalewanie wody do garnków, a gdy ci byli zajęci, sam w tym czasie dokonał kradzieży portfela, kart lojalnościowych oraz gotówki.  

Kolejne przestępstwo miało miejsce już następnego dnia. Do seniorki na telefon stacjonarny zadzwoniła kobieta, podająca się za pracownika poczty pod pretekstem nieodebrania paczki i jej ponownego nadania. Po kilku minutach rozmowy i potwierdzeniu danych rozłączyła się. Kilka godzin później na ten sam numer telefonu zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta CBŚP, informujący, że jest w trakcie rozpracowywania grupy oszustów, którzy swoim działaniem chcą przejąć oszczędności innych osób, a pracownica poczty jest jedną z nich. W związku z tym polecił seniorce spakowanie wszystkich oszczędności, które miała obecnie w domu wraz z biżuterią i przekazanie, jak określił w bezpieczne ręce, do policyjnego depozytu. Po zakończeniu akcji i zatrzymaniu przestępców, gotówka oraz kosztowności miały wrócić do właścicielki. Przestraszona kobieta, była przekonana, że rozmawia z prawdziwym policjantem dlatego uszykowała drogocenną paczkę i wyrzuciła przez okno. Kiedy zorientowała się, ze została oszukana zgłosiła sprawę na Policję.

Pamiętajmy!

Oszuści i złodzieje wykorzystują ludzką niewiedzę i łatwowierność. Nieustannie modyfikują metody swojego działania. Informują o awarii wody, instalacji gazowej, grzewczej czy elektrycznej. Nierzadko wskazują na konieczność wymiany pieca gazowego,  drzwi wejściowych czy okien. Na swoje ofiary wybierają najczęściej starsze, samotnie mieszkające osoby.

Kiedy do naszych drzwi zapuka osoba podająca się za pracownika administracji powinniśmy  zweryfikować czy faktycznie w naszym budynku doszło do awarii i czy związku z prowadzone są jakieś działania. Wszyscy lokatorzy powinni znać numery telefonów, pod którymi można kontaktować się w takich sprawach. Można je znaleźć na stronach internetowych spółdzielni mieszkaniowych oraz na tablicach ogłoszeń przy klatkach schodowych.

Pomimo presji czasu, jaką zawsze próbują wywrzeć oszuści, nigdy nie działajmy w pośpiechu!

Marta Mróz