Biała laska jako symbol - studenci UAM poznawali świat osób niewidomych

2 min czytania
Biała laska jako symbol - studenci UAM poznawali świat osób niewidomych

Podczas spotkania na uniwersytecie Poznań zamienił się na chwilę w laboratorium dotyku i dźwięku. Organizatorzy skupili się na praktycznych warsztatach i rozmowach o tym, co naprawdę oznacza praca z osobami z dysfunkcją wzroku. Młodzi adepci pedagogiki mogli spróbować alfabetu Braille’a i zajęć polisensorycznych przygotowanych przez specjalistów z Owińsk.

  • Obchody w Poznaniu na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM
  • Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych w Owińskach

Obchody w Poznaniu na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM

Wydarzenie odbyło się 22 października na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM jako druga część obchodów Międzynarodowego Dnia Białej Laski. To święto osób niewidomych i niedowidzących obchodzone jest corocznie 15 października od 1964 roku. Organizatorzy podkreślali, że celem nie była jedynie prezentacja narzędzi, lecz pokazanie, jak ważna jest wrażliwość i kreatywność w pracy tyflopedagoga.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych w Owińskach

Goście z Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach prowadzili serię warsztatów. Uczestnicy mogli poznać alfabet Braille’a, spróbować orientacji przestrzennej bez wsparcia wzroku oraz doświadczyć zajęć polisensorycznych przygotowanych dla młodzieży. Praktyczne ćwiczenia miały otworzyć studentom perspektywę pracy i praktyk w ośrodku.

“Dzisiaj jesteśmy tutaj dla studentów. Ponieważ oni dopiero wchodzą w rolę przyszłych nauczycieli, chcemy przedstawić z czym się wiąże praca tyflopedagogów. Chcemy także pokazać, że biała laska jest nie tylko narzędziem do poruszania się w przestrzeni, ale także symbolem otwartości świata. Ta otwartość i kreatywność opiekunów jest kluczowa w tej pracy, szczególnie dla do osób mierzących się z różnorodnościami”

  • Dorota Pacholska, tyflopedagog i wychowawca internatu w Owińskach

Do uczelni zaproszono ośrodek, by studenci pedagogiki specjalnej mogli bezpośrednio zetknąć się z wyzwaniami osób z niepełnosprawnością wzrokową. W rozmowie z organizatorami padła też obietnica, że takie spotkania mają zachęcać młodych ludzi do podejmowania praktyk i pracy w placówce.

“Zaprosiliśmy ośrodek w Owińskach by nasi studenci, dzisiaj akurat pedagogiki specjalnej, mogli doświadczyć z jakimi problemami borykają się osoby z niepełnosprawnością wzrokową. Chcemy ich także zachęcić do myślenia o ośrodku jako o przyszłym miejscu praktyk czy pracy”

  • dr Urszula Tokarczyk - Bar, Zakład Metodologii Nauk o Edukacji, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM

Wydarzenie było kontynuacją obchodów rozpoczętych wcześniej w centrum miasta. Organizatorzy zwracali uwagę, że łączenie przestrzeni publicznej ze szkolną praktyką pomaga budować realne umiejętności i więzi między młodymi pedagogami a instytucjami wspierającymi osoby niewidome i niedowidzące.

na podstawie: Starostwo Powiatowe w Poznaniu.

Autor: krystian