Wieniawski w Poznaniu - bilety ruszają, program i nagrody 17. Konkursu Skrzypcowego

Poznań ponownie stanie się areną jednego z najstarszych konkursów skrzypcowych świata. Organizatorzy ujawnili, które koncerty trafią do sprzedaży jako pierwsze, jakie utwory będą obowiązywać uczestników i jakie nagrody czekają na laureatów.
- Poznaniu zabrzmią koncerty inauguracji i galowe wieczory
- Program Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i zasady preselekcji
Poznaniu zabrzmią koncerty inauguracji i galowe wieczory
Podczas 17. edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, która odbędzie się w dniach 8–25 października 2026, Poznań znów przyjmie młodych solistów z całego świata. Przewodniczącym jury został Bartłomiej Nizioł, wybitny skrzypek i profesor Hochschule der Künste Bern.
W sprzedaży pojawią się najpierw bilety na koncert inaugurujący oraz na galę z koncertem Laureatów. Pierwsza pula trafi do kupujących online w piątek, 24 października o godz. 12:00. Wydarzenia inaugurujące i galowe zaplanowano w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (ul. Wieniawskiego 1). Informacje o dostępności wejściówek i ich nabyciu prowadzone będą za pośrednictwem serwisu Bilety24.
Wkrótce startuje też sprzedaż biletów na pozostałe koncerty finałowe: II Koncert Laureatów (24 października) w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu oraz III Koncert Laureatów (25 października) w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Równolegle cały czas można kupować wejściówki na przesłuchania konkursowe (etapy I–IV). Przy zakupie online od 10 biletów obowiązuje automatyczny rabat 10% — oferta nie obejmuje inauguracji ani gali.
Program Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i zasady preselekcji
Uczestnicy będą musieli zmierzyć się zarówno z obowiązkowymi pozycjami patrona, jak i z repertuarem szerokim stylistycznie — od baroku po muzykę XX wieku. W programie przewidziano wykonanie m.in. kaprysu z op. 10 lub op. 18, jednego z utworów Henryka Wieniawskiego (między innymi Polonez D-dur op. 4, Scherzo-Tarantella op. 16, Polonez A-dur op. 21) oraz dowolnych kompozycji z epok od baroku do współczesności, solo lub z fortepianem.
W fazach konkursu zabrzmią sonaty i utwory solowe autorów takich jak Béla Bartók, César Franck, Karol Szymanowski, Krzysztof Penderecki, Maurice Ravel, Grażyna Bacewicz, Pablo de Sarasate, Camille Saint-Saëns, Eugène Ysaÿe. Każdy z uczestników będzie też musiał wykonać jeden z wybranych współczesnych koncertów lub utworów: M.P. Górecki - Concerto-Notturno op. 13, A. Panufnik - Koncert skrzypcowy, P. Vasks - Vox Amoris, M. Weinberg - Concertino op. 42.
Finaliści wystąpią z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza, wykonując wybór spośród klasycznych koncertów skrzypcowych (m.in. J. Brahms op. 77, L. van Beethoven op. 61, A. Dvořák op. 53, M. Karłowicz op. 8, F. Mendelssohn op. 64, J. Sibelius op. 47). Druga część finału przewiduje wykonania koncertów Henryka Wieniawskiego.
Kwalifikacje zaczynają się od preselekcji na podstawie nagrań. Zgłoszenia powinny zawierać dowolne trzy utwory reprezentujące trzy różne epoki, zarejestrowane w całości na plikach audio/wideo o łącznym czasie trwania nie krótszym niż 15 minut i nie dłuższym niż 30 minut. Nagrania nie mogą być montowane w warstwie dźwiękowej, a w kadrze musi być widoczna ciągła sylwetka wykonawcy (dopuszcza się montaż wideo z kilkoma ujęciami). Materiały nie mogą być nagrane wcześniej niż 1 grudnia 2024 r. Utwory powinny być wykonywane z pamięci, z wyjątkiem sonat i kompozycji współczesnych.
Do konkursu mogą zgłaszać się skrzypkowie urodzeni w latach 1996–2008. Kandydaci, którzy przejdą etap preselekcji, otrzymają zaproszenie na przesłuchania stacjonarne zaplanowane w terminie 18 kwietnia - 24 maja 2026 r. Lista uczestników zakwalifikowanych do przesłuchań zostanie ogłoszona 1 czerwca 2026 r.
Pula nagród ma charakter motywujący i mierzalny: główna nagroda to 60 000 euro, za drugie miejsce przewidziano 30 000 euro, za trzecie 15 000 euro, a pozostałe nagrody wynoszą po 5 000 euro.
Konkurs Wieniawskiego — sięgający korzeniami pierwszej edycji w 1935 roku w Warszawie i stale związany z Poznaniem od 1952 — to nie tylko rywalizacja. Dla miasta to okres intensywnych spotkań z artystami i możliwość oglądania najwyższej klasy wykonawców. Organizatorem wydarzenia pozostają instytucje i fundacje przy konkursie; szczegółowe informacje i zasady można znaleźć na stronie organizatora.
na podstawie: UM Poznań.
Autor: krystian