Pozycjonowanie stron internetowych. Na czym to polega? Ile kosztuje? Ile trwa?

Prawie każda firma, freelancer czy organizacja posiada obecnie stronę internetową. To, czy zostanie zauważona w oceanie innych witryn, zależy głównie od pozycjonowania. Każdy o nim słyszał, ale nie każdy rozumie. Dlatego właśnie przyjrzymy się temu pojęciu bliżej i wyjaśnimy, na czym polega, ile kosztuje oraz ile trwa pozycjonowanie stron internetowych.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowaniem nazywamy szereg działań mających na celu poprawienie widoczności strony w SERP. Kiedy użytkownik wpisuje hasło w wyszukiwarce, wyświetlają mu się różne wyniki. Zadaniem specjalistów SEO jest więc zadbanie o to, aby witryna wyświetlała się jak najwyżej, najlepiej w TOP 10. Dlaczego? Ponieważ większość internautów nie wychodzi poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Wysoka pozycja w Google niesie za sobą szereg korzyści, m.in. zwiększony ruch na stronie, co przyczynia się do korzystniejszego współczynnika konwersji. Ponadto, umożliwia dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów, zwiększa rozpoznawalność marki oraz przewagę nad konkurencją.

Trzeba jednak pamiętać, że pozycjonowanie nie jest działaniem jednorazowym, a raz osiągnięta pozycja może zostać szybko utracona. Dlatego istotne jest nieustanne monitorowanie wyników i dostosowanie strategii do zmieniających się trendów i algorytmów.

Pozycjonowanie a SEO - czym się różni?

Nie wiedzieć czemu utarło się przekonanie, że SEO i pozycjonowanie to pojęcia równoważne. Wiele osób błędnie stosuje je zamiennie. I choć obie strategie mają na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, tak zakres ich działań jest zupełnie inny.

Agencja pozycjonowania w Poznaniu Miromind wyjaśnia, że SEO to wszelkie czynności podejmowane w obrębie witryny, czyli optymalizacja treści oraz struktury i kodu strony. Pozycjonowanie zajmuje się marketingiem treści, budowaniem linków, analityką internetową i… SEO. A zatem SEO jest częścią pozycjonowania i ma niemały wpływ na widoczność strony w SERP.

Aby poprawić pozycję witryny, nie można więc ograniczać się do jednego działania (np. tylko pozycjonowania, tylko SEO czy tylko budowania linków). Należy podejść do tematu w sposób holistyczny, łącząc potencjał wszystkich strategii, ponieważ tylko wtedy możemy mówić o ich skuteczności.

Od czego zależy pozycja strony w Google?

Widoczność strony uzależniona jest od podjętych działań. I choć nie istnieje jeden przepis na wysoką pozycję w SERP, tak możemy wyróżnić kilka czynników, które mają na nią wpływ (oczywiście, mowa o wynikach organicznych, a nie o płatnych, czyli reklamach).

Portal Search Engine Land przygotował bardzo ciekawą infografikę, która przedstawia większość czynników wpływających na pozycjonowanie w formie okresowego układu pierwiastków. Wynika z niego, że najważniejszymi bodźcami pobudzającymi algorytmy są:

  • treści - jakość, dobrze przeprowadzony research, słowa kluczowe, aktualność, multimedia, informatywność, zgłębienie tematu
  • struktura strony - łatwe skanowanie strony przez roboty, dostosowanie do urządzeń mobilnych, duplikacja, szybkość ładowania, HTTPS, adresy URL zawierające słowa kluczowe
  • kod HTML - tytuły zawierające słowa kluczowe, opisy meta, struktura treści, nagłówki, AMP
  • zaufanie - wiarygodność strony, interakcja użytkowników, reputacja
  • linki - wartość, kotwice na stronach, backlinki
  • użytkownicy - kraj i miejsce zamieszkania, doświadczenia, nawyki, intencje

Łącząc wszystkie powyższe elementy, stworzymy strategię, która nie ma prawa nie zadziałać. Oczywiście, bardzo ważne jest nieustanne monitorowanie wprowadzonych zmian w celu eliminacji błędów i wprowadzania od czasu do czasu koniecznych poprawek.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Koszt pozycjonowania uzależniony jest od ilości przeprowadzonych działań. Do wyboru są gotowe pakiety, jak i indywidualny zakres podejmowanych czynności. Zwykle klienci rozliczają się z agencją SEO na podstawie miesięcznego abonamentu (rzadziej roboczogodzin specjalisty), który uwzględnia intensywność kampanii. Niektóre czynniki mające wpływ na cenę pozycjonowania to:

  • ilość fraz kluczowych
  • ilość artykułów
  • optymalizacja treści
  • pozyskiwanie linków
  • posty gościnne
  • promocja w mapach Google
  • rodzaj pozycjonowania (lokalne, ogólnopolskie, globalne)

Podstawowe pozycjonowanie może więc kosztować kilkaset złotych miesięcznie, z kolei pozycjonowanie bardziej intensywne, wymagające wielu złożonych działań nawet kilka tysięcy złotych.

Jak długo trzeba czekać na rezultaty?

Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania nie jest zabiegiem jednodniowym. Mało tego, nie jest to nawet działanie, które można osiągnąć w ciągu miesiąca. Dlatego większość agencji podpisuje z klientami umowy na 12 miesięcy.

Jednak jakiś czas temu Senuto zbadało, ile czasu zajmuje średnio wybicie się z TOP 50 do TOP 10. Wyniki uwzględniają najbardziej popularne branże oraz liczbę dni w TOP 10.

 tabelka

Z danych tych wynika, że najdłużej w TOP 10 utrzymują się strony z kategorii “kariera” oraz “hobby & zainteresowania”. Średni czas oczekiwania na znalezienie się na pierwszej stronie w SERP to 3 miesiące. Niemniej jednak średnie odchylenie standardowe wynosi 500 dni.

Okazuje się więc, że pozycjonowanie to szereg złożonych działań obejmujących zarówno zmiany w obrębie strony, jak i te poza nią. Osiągnięcie wysokiej pozycji jest nie tylko kwestią dobrze przeprowadzonej strategii, ale przede wszystkim czasu. Warto o tym pamiętać, decydując się na współpracę z agencją.