Pozycjonowanie stron internetowych. Na czym to polega? Ile kosztuje? Ile trwa?

4 min czytania
Pozycjonowanie stron internetowych. Na czym to polega? Ile kosztuje? Ile trwa?

Prawie każda firma, freelancer czy organizacja posiada obecnie stronę internetową. To, czy zostanie zauważona w oceanie innych witryn, zależy głównie od pozycjonowania. Każdy o nim słyszał, ale nie każdy rozumie. Dlatego właśnie przyjrzymy się temu pojęciu bliżej i wyjaśnimy, na czym polega, ile kosztuje oraz ile trwa pozycjonowanie stron internetowych.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowaniem nazywamy szereg działań mających na celu poprawienie widoczności strony w SERP. Kiedy użytkownik wpisuje hasło w wyszukiwarce, wyświetlają mu się różne wyniki. Zadaniem specjalistów SEO jest więc zadbanie o to, aby witryna wyświetlała się jak najwyżej, najlepiej w TOP 10. Dlaczego? Ponieważ większość internautów nie wychodzi poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Wysoka pozycja w Google niesie za sobą szereg korzyści, m.in. zwiększony ruch na stronie, co przyczynia się do korzystniejszego współczynnika konwersji. Ponadto, umożliwia dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów , zwiększa rozpoznawalność marki oraz przewagę nad konkurencją.

Trzeba jednak pamiętać, że pozycjonowanie nie jest działaniem jednorazowym, a raz osiągnięta pozycja może zostać szybko utracona. Dlatego istotne jest nieustanne monitorowanie wyników i dostosowanie strategii do zmieniających się trendów i algorytmów.

Pozycjonowanie a SEO - czym się różni?

Nie wiedzieć czemu utarło się przekonanie, że SEO i pozycjonowanie to pojęcia równoważne. Wiele osób błędnie stosuje je zamiennie. I choć obie strategie mają na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, tak zakres ich działań jest zupełnie inny.

Agencja pozycjonowania w Poznaniu Miromind wyjaśnia, że SEO to wszelkie czynności podejmowane w obrębie witryny, czyli optymalizacja treści oraz struktury i kodu strony. Pozycjonowanie zajmuje się marketingiem treści, budowaniem linków, analityką internetową i… SEO. A zatem SEO jest częścią pozycjonowania i ma niemały wpływ na widoczność strony w SERP.

Aby poprawić pozycję witryny, nie można więc ograniczać się do jednego działania(np. tylko pozycjonowania, tylko SEO czy tylko budowania linków). Należy podejść do tematu w sposób holistyczny, łącząc potencjał wszystkich strategii, ponieważ tylko wtedy możemy mówić o ich skuteczności.

Od czego zależy pozycja strony w Google?

Widoczność strony uzależniona jest od podjętych działań. I choć nie istnieje jeden przepis na wysoką pozycję w SERP, tak możemy wyróżnić kilka czynników, które mają na nią wpływ (oczywiście, mowa o wynikach organicznych, a nie o płatnych, czyli reklamach).

Portal Search Engine Land przygotował bardzo ciekawą infografikę, która przedstawia większość czynników wpływających na pozycjonowanie w formie okresowego układu pierwiastków. Wynika z niego, że najważniejszymi bodźcami pobudzającymi algorytmy są:

  • treści - jakość, dobrze przeprowadzony research, słowa kluczowe, aktualność, multimedia, informatywność, zgłębienie tematu
  • struktura strony - łatwe skanowanie strony przez roboty, dostosowanie do urządzeń mobilnych, duplikacja, szybkość ładowania, HTTPS, adresy URL zawierające słowa kluczowe
  • kod HTML - tytuły zawierające słowa kluczowe, opisy meta, struktura treści, nagłówki, AMP
  • zaufanie - wiarygodność strony, interakcja użytkowników, reputacja
  • linki - wartość, kotwice na stronach, backlinki
  • użytkownicy - kraj i miejsce zamieszkania, doświadczenia, nawyki, intencje

Łącząc wszystkie powyższe elementy, stworzymy strategię, która nie ma prawa nie zadziałać. Oczywiście, bardzo ważne jest nieustanne monitorowanie wprowadzonych zmian w celu eliminacji błędów i wprowadzania od czasu do czasu koniecznych poprawek.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Koszt pozycjonowania uzależniony jest od ilości przeprowadzonych działań. Do wyboru są gotowe pakiety, jak i indywidualny zakres podejmowanych czynności. Zwykle klienci rozliczają się z agencją SEO na podstawie miesięcznego abonamentu (rzadziej roboczogodzin specjalisty), który uwzględnia intensywność kampanii. Niektóre czynniki mające wpływ na cenę pozycjonowania to:

  • ilość fraz kluczowych
  • ilość artykułów
  • optymalizacja treści
  • pozyskiwanie linków
  • posty gościnne
  • promocja w mapach Google
  • rodzaj pozycjonowania (lokalne, ogólnopolskie, globalne)

Podstawowe pozycjonowanie może więc kosztować kilkaset złotych miesięcznie , z kolei pozycjonowanie bardziej intensywne, wymagające wielu złożonych działań nawet kilka tysięcy złotych.

Jak długo trzeba czekać na rezultaty?

Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania nie jest zabiegiem jednodniowym. Mało tego, nie jest to nawet działanie, które można osiągnąć w ciągu miesiąca. Dlatego większość agencji podpisuje z klientami umowy na 12 miesięcy.

Jednak jakiś czas temu Senuto zbadało, ile czasu zajmuje średnio wybicie się z TOP 50 do TOP 10. Wyniki uwzględniają najbardziej popularne branże oraz liczbę dni w TOP 10.

tabelka

Z danych tych wynika, że najdłużej w TOP 10 utrzymują się strony z kategorii “kariera” oraz “hobby & zainteresowania”. Średni czas oczekiwania na znalezienie się na pierwszej stronie w SERP to 3 miesiące. Niemniej jednak średnie odchylenie standardowe wynosi 500 dni.

Okazuje się więc, że pozycjonowanie to szereg złożonych działań obejmujących zarówno zmiany w obrębie strony, jak i te poza nią. Osiągnięcie wysokiej pozycji jest nie tylko kwestią dobrze przeprowadzonej strategii, ale przede wszystkim czasu. Warto o tym pamiętać, decydując się na współpracę z agencją.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

faktypoznan_kf