Duża zmiana w komunikacji związana z przebudową mostu Chrobrego i budową trasy Ratajczaka

W Poznaniu od 3 listopada rozpoczyna się zasadniczy etap przebudowy mostu Bolesława Chrobrego i budowa trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka, co na najbliższe około trzech lat zmieni przebiegi wielu linii tramwajowych i autobusowych. Prace wymuszą objazdy, nowe trasy i uruchomienie komunikacji zastępczej — pasażerowie ze Śródki zyskają dwie najszybsze opcje do centrum. Reporter relacjonuje, jak miasto przygotowało sieć na sezon remontów.
- Przygotowania w Poznaniu i najważniejsze konsekwencje dla pasażerów
- Przebudowa mostu Chrobrego i budowa trasy na ulicy Ratajczaka — zmiany tras i rozkład prac
Przygotowania w Poznaniu i najważniejsze konsekwencje dla pasażerów
Prace remontowe rozpoczynają się 3 listopada i potrwają około 3 lat — w tym czasie tramwaje nie będą kursować trasą „katedralną” między Śródką a Garbarami. Miasto wcześniej wykonało szereg napraw torowisk, m.in. na moście Dworcowym, węźle AWF, moście Św. Rocha, ulicy Górna Wilda, Traugutta i 23 Lutego, by przygotować alternatywne przeprawy.
“Dobór lokalizacji remontów wynikał z dbałości o stan tras tramwajowych i konieczności zabezpieczenia tras, które będą miały kluczowe znaczenie właśnie od listopada.”
— Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu
Dla pasażerów ze Śródki najdogodniejsze pozostaną tramwaje 5 i 8 przez most Św. Rocha — czas przejazdu z Ronda Śródka do Al. Marcinkowskiego to około 9 minut, a do Gwarnej około 12 minut. Tam, gdzie trasa tramwajowa będzie zamknięta, wprowadzona zostanie autobusowa linia zastępcza T 7 z Ronda Śródka do Alej Marcinkowskiego.
Przebudowa mostu Chrobrego i budowa trasy na ulicy Ratajczaka — zmiany tras i rozkład prac
Przygotowanie trasy od pl. Gwarnego do Małych Garbar pod obsługę podczas zamknięcia mostu Chrobrego podzielono na dwa etapy: przez około 2 tygodnie od 3 listopada prowadzone będą prace na torowisku przy placu Wielkopolskim, potem kolejny etap ok. 2 tygodni obejmie montaż rozjazdu umożliwiającego zawracanie przy Małych Garbarach. Po tych pracach docelowy układ pozwoli na kursowanie tramwajów do Małych Garbar.
Główne zmiany tras (wybrane):
- Tramwaj 7 skrócony do pętli Zawady, jego odcinek przez Śródkę zastąpi autobus T 7.
- Tramwaj 8 pojedzie objazdem przez Kraszewskiego, rondo Kaponiera, Św. Marcin i dalej przez most Św. Rocha; dodatkowo uruchomiona zostanie linia 28 z Ogrodów przez Dąbrowskiego, Fredry i Św. Marcin do Marcinkowskiego.
- Linia 2 zostanie skierowana ze Starołęki przez trasę kórnicką do centrum i dalej na Dębiec.
- Linie 6, 12 i 18 zmienią przebieg w ścisłym centrum z powodu przebudowy węzła Wierzbięcice — m.in. 6 i 12 pojadą objazdem przez Towarową i Św. Marcin.
- Autobusy 167 i 911 zostaną skierowane ulicą Garbary przez most Królowej Jadwigi do Ronda Rataje, co ułatwi przesiadki przy Plac Bernardyński.
Pełny wykaz zmian tras tramwajowych i autobusowych ogłosił Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu; pasażerów proszono o śledzenie komunikatów i korzystanie ze wskazanych alternatyw w pierwszych tygodniach prac, kiedy ruch będzie najbardziej utrudniony.
na podstawie: ZTM Poznań.
Autor: krystian