Nowe nabytki poszerzają kolekcję Galerii Sztuki Współczesnej - świeże głosy i stare ślady

W Poznaniu coś się miesza w najlepszym znaczeniu tego słowa - materia, obraz i wideo wchodzą na stałą ekspozycję, która zyskała nowe akcenty. To efekt zakupów do kolekcji dokonanych przez Galeria Sztuki Współczesnej przy wsparciu ministerialnego programu, które mają ożywić narrację muzeum. 😃🖼️
- Galeria Sztuki Współczesnej pokazuje młodsze głosy i nowe konteksty
- Te prace zmieniają opowieść stałej wystawy - kto i co trafiło do zbiorów
Galeria Sztuki Współczesnej pokazuje młodsze głosy i nowe konteksty
Dofinansowanie z programu Funduszu Promocji Kultury pozwoliło w 2025 roku na zakup ośmiu prac, które mają wzmocnić to, co wyróżnia poznańską kolekcję na tle innych instytucji. Wśród autorów są zarówno twórcy najmłodszego pokolenia, jak i artyści już rozpoznawalni w kraju — wybór ma za zadanie poszerzyć znaczeniowe pole ekspozycji i stworzyć nowe relacje z ikonicznymi dziełami już obecnymi w zbiorach. Kuratorką galerii jest dr Anna Borowiec, która odpowiada za koncepcję rearanżacji. 🙂
Te prace zmieniają opowieść stałej wystawy - kto i co trafiło do zbiorów
Na listę nabytków trafiły prace takich autorów jak Honza Zamojski, Mariusz Kruk, Dominik Lejman, Aneta Grzeszykowska, Jadwiga Sawicka, Konrad Smoleński i Piotr C. Kowalski. Wśród nowych obiektów są zarówno obiekty rzeźbiarskie i tekstylne, jak i zdjęcia, wideo oraz malarskie eksperymenty z kurzem i warstwą obrazu. Dzięki temu ekspozycja stała, którą udostępniono publiczności po rearanżacji w lipcu 2024, zyskuje dodatkowe wątki i kontrapunkty - od performatywnego podejścia Lejmana po konceptualne zabawy materiałem u Kowalskiego. 🎥🧵🎨
Podstawowe tytuły i autorzy zakupionych prac:
- Honza Zamojski - The Body (Whose Fault Was It?) + The Head, 2019
- Mariusz Kruk - Bez tytułu, 2017
- Dominik Lejman - Attitude 2 (with Maria Colusi), 2020
- Aneta Grzeszykowska - Mama #22, 2018 oraz Franciszka 2027, 2016
- Jadwiga Sawicka - bol nie minie, 2011
- Konrad Smoleński - Chunks, 2009 (wideo, loop)
- Piotr C. Kowalski - Zielony z cyklu Obrazy podwójne, 1984 (dyptyk)
Te nabytki mają działać jak katalizator dyskusji o tym, co dziś znaczy kolekcjonować sztukę współczesną i jak stary i nowy język sztuki mogą ze sobą rozmawiać. Muzeum planuje prezentować je w ramach zmodernizowanej stałej ekspozycji — dla miejskiej publiczności to dobra okazja, żeby na żywo zobaczyć, jak zmienia się narracja poznańskiej kolekcji. 🙌
Galeria Sztuki Współczesnej staje się dzięki temu miejscem, w którym materia, technika i koncept spotykają się w nowych konfiguracjach - i to warto zobaczyć.
na podstawie: Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Autor: krystian

