Ogromne zmiany w komunikacji w Poznaniu po zamknięciu mostu Chrobrego

Miasto przestawia się na nowe tory i objazdy — pasażerowie odczuwają to przy każdej przesiadce. W Poznaniu prace przy przebudowie mostu Chrobrego i budowie trasy na ulicy Ratajczaka przebudowują siatkę połączeń, szczególnie w rejonie Śródki i centrum. ZTM zapowiada dodatkowe linie i autobusy zastępcze, ale to podróżni muszą teraz na nowo poukładać trasy do pracy i szkoły.
- Przebudowa mostu Chrobrego i węzła Wierzbięcice - co zmienia się na trasach
- Jak będą kursować tramwaje i autobusy w Poznaniu po zmianach
- Nowe połączenia i praktyczne wskazówki przy planowaniu podróży
Przebudowa mostu Chrobrego i węzła Wierzbięcice - co zmienia się na trasach
Prace drogowe tłumaczy Zarząd Transportu Miejskiego - zmiany obowiązują od 22.11.2025 i wynikają z przebudowy mostu Bolesława Chrobrego oraz budowy trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka. W pierwszym etapie roboty skupiają się na węźle Wierzbięcice, co wymusiło objazdy i czasowe wyłączenia odcinków torowisk na kierunkach przez Królową Jadwigi i Wierzbięcice.
Na odcinkach najbardziej dotkniętych remontem ZTM wprowadził:
- tramwajową linię zastępczą T7 między Rondem Śródka a Małymi Garbarami,
- dodatkową linię tramwajową 28 wzmacniającą połączenie przez ul. Dąbrowskiego i centrum,
- skrócenie trasy linia 7 do pętli Zawady oraz przekierowanie części kursów 17 na Małe Garbary.
Informacje o organizacji ruchu oraz szczegóły techniczne dostępne są także na stronach Zarządu Transportu Miejskiego i Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Jak będą kursować tramwaje i autobusy w Poznaniu po zmianach
Najprostszą i najszybszą opcją z rejonu Śródki do centrum pozostają tramwaje 5 i 8 — obie linie prowadzą przez Most Św. Rocha. Przykładowe czasy przejazdu z Ronda Śródka przez most Rocha to około 7 minut do przystanku Wrocławska, około 9 minut do Al. Marcinkowskiego i około 12 minut do Gwarnej.
W centrum i na Jeżycach trasy kilku linii została przełożona przez objazdy:
- 6 i 12 kursują objazdem przez Towarową i Św. Marcin, zamiast tradycyjnego przebiegu przez odcinek Królowej Jadwigi;
- 8 pojedzie przez ul. Kraszewskiego, Rondo Kaponiera i dalej przez centrum;
- 4 i 17 zostały użyte do wzmocnienia połączeń między północą miasta a centrum — tramwaje linii 4 i 17 docierają do Małych Garbar;
- autobusy podmiejskie i dalekobieżne, m.in. 167 i 911, skierowano przez ul. Garbary z dojazdem do Ronda Rataje, by ułatwić przesiadki na tramwaje przy Plac Bernardyński.
Dla pasażerów kursujących poza miasto zmiany obejmują korekty rozkładów i włączenia dodatkowych kursów na liniach takich jak 320, a trasy linii 321 i 341 zostały wydłużone lub zmienione, by obsłużyć nowe przystanki i powiązania z miejską siatką.
Nowe połączenia i praktyczne wskazówki przy planowaniu podróży
Zmiany wprowadzono, by utrzymać przepustowość i zapewnić przesiadki między kierunkami — ale to od pasażerów zależy dziś, jak będą planować przejazdy. Kilka praktycznych wskazówek:
- wybierając trasę z rejonu Śródki do centrum, warto sprawdzić kursy linia 5 i 8 oraz zaplanować przesiadkę przy Placu Bernardyńskim lub Placu Wielkopolskim;
- na odcinkach zamkniętych tramwajowo korzystaj z autobusów zastępczych, m.in. T7, i uwzględnij dodatkowy czas na przesiadki;
- pasażerowie z kierunku Dworca Głównego PKP na Wildę mogą skorzystać z autobusów 171;
- dla osób dojeżdżających spróbuj sprawdzić alternatywne punkty przesiadkowe jak Rondo Rataje czy Małe Garbary, gdzie skumulowano kursy różnych linii;
- przed wyjściem z domu warto zweryfikować bieżące rozkłady i komunikaty ZTM oraz informacje PIM — szczególnie w godzinach szczytu oraz wieczorem, gdy niektóre kursy podmiejskie mają zmienione godziny odjazdów.
ZTM i PIM zapowiadają kolejne korekty w miarę postępów prac budowlanych — podróżni powinni być przygotowani na zmiany tras i rozkładów w nadchodzących tygodniach.
na podstawie: ZTM Poznań.
Autor: krystian

