Wolne Tory - nowa dzielnica z parkami, tramwajami i szkołą w centrum

W Poznaniu pojawiła się zaktualizowana wizja przekształcenia terenów po dawnych bocznicach w spójną, zieloną dzielnicę. Projekt zakłada mieszkania, usługi, szkołę i sieć parków powiązanych ze sobą. Priorytetem stał się centralny park zamiast dużego placu, a zmiany wynikały m.in. z weryfikacji koncepcji z 2017 oraz oceny kosztów i struktury własności gruntów.
- Wolne Tory jako park mozaikowy i nowa tkanka miejska
- Co to zmienia dla Poznania i sąsiednich osiedli
Wolne Tory jako park mozaikowy i nowa tkanka miejska
W centrum nowej koncepcji ma się znaleźć park mozaikowy — przestrzeń zaprojektowana jako serce dzielnicy, z wydzielonymi strefami: integracji, kultury i sztuki, aktywnego wypoczynku, zieleni formowanej oraz alej. Park ma przenikać w mniejsze enklawy zieleni rozmieszczone w kwartałach zabudowy, pasach drogowych i na dachach, tworząc jednolity system rekreacyjny. W bezpośrednim sąsiedztwie planowana jest także szkoła, a historyczne obiekty, takie jak hala lokomotyw spalinowych i hala napraw parowozów, mają zostać zaadaptowane na funkcje usługowe.
Zabudowa ma odpowiadać skali istniejących kwartałów, z dominacją budynków średniowysokich i wysokich. W centralnej i południowej części projektu przewidziano wyraźne dominanty wysokościowe, które mają organizować przestrzeń i tworzyć lokalne centra.
Co to zmienia dla Poznania i sąsiednich osiedli
“Łazarz i Wilda od lat czekają na dobre połączenie. Nowy układ komunikacyjny, trasy tramwajowe i kładka pieszo-rowerowa pozwolą je w końcu zintegrować.”
— Jacek Jaśkowiak
Oś północ-południe pozostaje kluczowa dla układu komunikacyjnego; przez nią przewidziano trasę tramwajową jako kręgosłup transportowy nowej dzielnicy. Planowane są nowe linie tramwajowe w osi Wolnych Torów i Dolnej Głogowskiej, a prowadzone analizy rozważają warianty poprowadzenia torów tunelowo w stronę Kolejowej lub przedłużenia trasy do Hetmańskiej. W północnej części obszaru zaproponowano budowę kładki pieszo-rowerowej łączącej Wildę i Łazarz; opcja budowy dodatkowych kładek była rozważana w poprzednich wersjach, ale w obecnej koncepcji pozostawiono jedną, optymalną lokalizację.
Cała propozycja to optymalizacja wcześniejszych założeń: utrzymanie mieszkalno-usługowego programu, wyraźniejszy akcent na zieleń i realistyczniejsze podejście do kosztów oraz własności gruntów, które miały wpływ na ostateczny układ funkcji i komunikacji.
na podstawie: UM Poznań.
Autor: krystian

