Miasto gotowe na zimę — drogowcy ruszyli z pierwszymi solarkami

Poznań przygotował się do sezonu zimowego: sprzęt wyjechał na mosty i wiadukty, a na oczyszczanie ulic zabezpieczono ponad 34 mln zł. Mieszkańcy zobaczą priorytetowe trasy odśnieżane w szybszym trybie, ale są też zasady i ograniczenia dotyczące chodników i dróg rowerowych.
- Pierwsze wyjazdy i zakres działań
- Standardy, priorytety i sprzęt Akcji Zima
- Zasady dla pieszych, rowerzystów i ekologii
Pierwsze wyjazdy i zakres działań
We wtorkowy poranek, podczas działań zapobiegających oblodzeniom na mostach i wiaduktach, na ulice wyjechały solarki — to pierwszy w tym sezonie wyjazd sprzętu do zimowego utrzymania dróg. Maszyny pracowały m.in. na wiaduktach na Franowie, Golęcinie, nad PST, nad ulicą Krzywoustego, Kosynierów Górczyńskich oraz na mostach Lecha, św. Rocha i Przemysła I.
Na systemowe utrzymanie w tym sezonie objęto 920,8 km jezdni oraz 918 tys. m² dróg dla pieszych i rowerzystów. Miasto przeznaczyło na to 34,2 mln zł. W pierwszej fazie prace skupiają się na mechanicznym usuwaniu śniegu, później następuje posypywanie nawierzchni materiałami chemicznymi lub uszorstniającymi.
Standardy, priorytety i sprzęt Akcji Zima
Ulice Poznania podzielono na sieci, by dopasować tempo i zakres działań do znaczenia trasy i dostępnego sprzętu. Sieć strategiczna (pierwsza kolejność) ma długość 272,7 km; czas reakcji to 1,5–2 godz. Sieć podstawowa to 258,7 km z czasem reakcji 2–2,5 godz., a sieci lokalne łączące osiedla mają razem 389,4 km i czas reakcji 3–4,5 godz.
Do dyspozycji Zarządu Dróg Miejskich jest 45 pługoposypywarek obsługujących jezdnie oraz 25 zestawów samochodowych lub ciągnikowych do obsługi chodników, dróg rowerowych i placów. Drogi gruntowe odśnieżane są doraźnie, z uwzględnieniem zgłoszeń mieszkańców i obserwacji ZDM; priorytet ma zabezpieczenie ciągów pieszych.
Zasady dla pieszych, rowerzystów i ekologii
Zgodnie z przepisami, chodniki bezpośrednio przy granicy nieruchomości odśnieżają właściciele lub zarządcy — najpierw odgarnięcie śniegu, potem posypanie dla uszorstnienia. Na chodnikach, drogach rowerowych i placach wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm; środki chemiczne dopuszczone są przy opadzie marznącego deszczu lub wtórnym oblodzeniu. Na jezdniach sieci I i II kolejności używane będą zarówno środki chemiczne (sól), jak i niechemiczne, zgodnie z przepisami środowiskowymi.
Koordynację działań prowadzi Centrum Zimowego Utrzymania — dyspozytorzy korzystają ze stacji pogodowych, prognoz IMGW i obrazów radarowych. Pojazdy wykonawców są monitorowane GPS, a ZDM prowadzi stały nadzór nad realizacją robót; w razie rażących uchybień stosowane są kary umowne.
Zgłoszenia dotyczące akcji Zima przyjmowane są pod numerami: 61 646 33 44 (linia miejska, pn–pt 7:30–20:00) oraz 690 666 424 (dyspozytor zimowego utrzymania, 20:00–7:30) lub mailowo: [email protected].
na podstawie: Urząd Miasta Poznania.
Autor: krystian

