Poznań zyska trzeci pas na A2 między Krzesinami a Wschodem - ruch bez opłat

3 min czytania
Poznań zyska trzeci pas na A2 między Krzesinami a Wschodem - ruch bez opłat

Od 17 września 2025 kierowcy na obwodnicy Poznania mają po trzy pasy w każdym kierunku — inwestycja 10 km zakończona trzy miesiące przed terminem, za niemal 150 mln zł i w całości sfinansowana przez Autostradę Wielkopolską.

  • Zobacz jak Poznań zyskuje trzeci pas na A2
  • Sprawdź zakres prac i co zmienia się na obwodnicy
  • Zwróć uwagę na środowisko i finansowanie

Zobacz jak Poznań zyskuje trzeci pas na A2

Prace na odcinku między węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód udostępniły dodatkowy pas ruchu na około 10 km. Rozbudowa była prowadzona „pod ruchem”, co oznaczało, że cały czas utrzymane były po dwa pasy w każdym kierunku, a zmiany organizacji ruchu koordynowały służby autostradowe. Prace porządkowe mają zakończyć się do końca września, ale dla kierowców trzy pasy są już dostępne od 17 września 2025.

  • Prace projektowe rozpoczęliśmy w 2021 roku, obejmując szczegółowe analizy techniczne oraz proces uzyskania wszystkich wymaganych pozwoleń administracyjnych. Dzięki doskonałej organizacji i ogromnemu zaangażowaniu w realizację tej inwestycji wielu osób: inżynierów, zarządców dróg, wykonawcy oraz służb autostradowych, inwestycję kończymy trzy miesiące przed planowanym terminem. To potwierdza naszą skuteczność operacyjną, najwyższe standardy organizacji pracy oraz profesjonalizm firmy. –mówi Marcin Szczepański, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA.

Sprawdź zakres prac i co zmienia się na obwodnicy

Zakres modernizacji to znacznie więcej niż pojedyncze pasy. W ramach inwestycji wykonano dodatkowe pasy włączenia i wyłączenia przy obu węzłach, zmodernizowano nawierzchnię węzłów Poznań Wschód i Poznań Luboń, rozbudowano dwa mosty oraz zamontowano ponad 19 km barier energochłonnych. Ułożono 108 tys. ton mieszanek mineralno-asfaltowych, a na 280 tys. m2 zastosowano asfalt HIMA, co ma przedłużyć trwałość nawierzchni i poprawić komfort jazdy.

Dodatkowo przebudowano system odwodnienia, umocniono rowy i skarpy, wybudowano rurociągi i studnie kablowe oraz przebudowano linie energetyczne. Głównym wykonawcą była firma Strabag Sp. z o.o., wyłoniona w publicznym przetargu.

  • Inwestycja rozbudowy autostradowej obwodnicy Poznania o 3 pas ruchu to przykład profesjonalnego planowania, skutecznej realizacji oraz dbałości o kierowców i środowisko, którzy już dziś korzystają z płynniejszej i bezpieczniejszej autostrady. Doświadczenie, know-how, innowacyjność i profesjonalizm prywatnego koncesjonariusza, jakim jest Autostrada Wielkopolska –to gwarancja rzetelnie prowadzonych prac drogowych i realizacji inwestycji zgodnie z najwyższymi standardami –mówi Sebastian Joachimiak, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA.

Zwróć uwagę na środowisko i finansowanie

Koszt inwestycji wyniósł blisko 150 mln zł i został pokryty w całości przez Autostradę Wielkopolską S.A. Spółka podkreśla elementy zrównoważonego prowadzenia robót: ponowne wykorzystanie materiału z wykopów do budowy nasypów, przebadanie i wzbogacenie humusu, który użyto na niemal 96 tys. m2 poboczy i skarp, oraz częściowe użycie destruktu asfaltowego jako podbudowy. Dzięki temu ograniczono zużycie nowych kruszyw i ponownie zagospodarowano materiały z placu budowy.

Autostrada A2 na koncesyjnym odcinku między Świeckiem a Koninem ma znaczenie międzynarodowe — jest częścią sieci TEN-T i jednym z głównych korytarzy komunikacyjnych łączących Polskę z Europą Zachodnią. Dla kierowców z Poznania i regionu oznacza to bezpłatną, bardziej płynną i bezpieczną trasę tranzytową.

na podstawie: ZDM Poznań.

Autor: krystian