Zabytkowe tramwaje i historyczne autobusy w Poznaniu 6–7 września

W nadchodzący weekend Poznań zamieni się w żywe muzeum komunikacji - na wybranych liniach pojawią się zabytkowe tramwaje i autobusy, a specjalna linia upamiętni 100-lecie przyłączenia Rataj do miasta.
- Poznaniacy, sprawdźcie gdzie i kiedy spotkacie historyczne autobusy i tramwaje
- Przyjedź i poznaj historię tramwaju 178 - wyjątkowy świadek poznańskiej komunikacji
Poznaniacy, sprawdźcie gdzie i kiedy spotkacie historyczne autobusy i tramwaje
W sobotę 6 września na linii autobusowej nr 100 kursować będą trzy zabytkowe pojazdy: Ikarus 280 nr 1545, Jelcz PR110 nr 1383 oraz Ikarus 260 nr 1735. Linię 102 obsłuży DAF MB200 nr 1222. Na trasę tramwaju nr 20 wyjedzie wagon 102N nr 1.
W niedzielę 7 września linia nr 100 będzie prowadzona przez Ikarusa 260 nr 1735, MAN-a Lion’s City nr 1111 oraz ponownie Ikarusa 280 nr 1545. Dodatkowo na linii turystycznej nr 0 pojawią się dwa historyczne składy: KSW+S2D o numerach 158+423 oraz skład N+ND o numerach 178+436 - w tym premierowy wagon N z doczepą wyprodukowaną w Sanoku. Trasa linii 0 zostanie zmieniona i przejedzie przez nowy łuk torowy pod Okrąglakiem.
Jako specjalna atrakcja z okazji setnej rocznicy przyłączenia Rataj do Poznania uruchomiona zostanie linia 23. Na jej trasie pojawią się dwa historyczne tramwaje: 102Na nr 71 oraz skład N+ND nr 286+456. Odjazdy z Biblioteki Uniwersyteckiej w kierunku Rataj zaplanowano co pół godziny o następujących godzinach: 12:30, 13:00, 13:30, 14:00, 14:30, 15:00, 16:00, 16:30, 17:00 i 17:30.
Trasa linii 23 przebiega następująco: BIBLIOTEKA UNIWERSYTECKA - Ratajczaka - 27 Grudnia - Gwarna - Święty Marcin - Aleje Marcinkowskiego - Podgórna - pl. Bernardyński - Mostowa - Kórnicka - Warczygłowy - Trasa Kórnicka - Chartowo - Żegrze - Hetmańska - Zamenhofa - Krzywoustego - Strzelecka - Aleje Marcinkowskiego - 27 Grudnia - 27 GRUDNIA - TEATR POLSKI.
Przyjedź i poznaj historię tramwaju 178 - wyjątkowy świadek poznańskiej komunikacji
W 1951 roku ze Stoczni Gdańskiej do Poznania trafiło 30 wagonów silnikowych typu N oraz 20 doczepnych typu ND, oznaczonych numerami od 161 do 190. Przez kolejne dekady konstrukcje te stanowiły trzon miejskiej sieci tramwajowej.
Wagon oznaczony pierwotnie numerem 178 przeszedł ważne modernizacje: w 1963 roku otrzymał instalację niskiego napięcia. W latach siedemdziesiątych, kiedy warsztaty na Gajowej przerabiały wiele wagonów N i 4N na wersje jednokierunkowe, 178 został wybrany jako jeden z trzech do kapitalnego remontu i ponownego przystosowania do ruchu dwukierunkowego. W ramach prac zamontowano m.in. agregat prądotwórczy, hamulce szynowe, dwa pulpity sterownicze, dwa wyłączniki nadmiarowe oraz wycieraczki.
W 1978 roku nastąpiła zmiana numeracji dwuosiowych tramwajów - wagon 178 otrzymał numer 629 i stacjonował na zajezdni Gajowa. Kursował m.in. na linii wahadłowej W w latach 1983-1985. Ostatni kurs liniowy tego wagonu odbył się 31 grudnia 1992 roku na linii nr 8. Później tramwaj pełnił funkcję wagonu gospodarczego pod numerem 2024 i przez długie lata był odstawiony na zajezdniach Głogowska, a następnie Madalińskiego.
Dzięki remontowi przeprowadzonemu przez Stację Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie wagon odzyskał wygląd z 1951 roku. To jedyny zachowany wagon silnikowy typu N wyprodukowany w Stoczni Północnej w Gdańsku, co czyni go cennym świadkiem dziejów komunikacji miejskiej w Poznaniu.
Organizatorem przejazdów jest MPK. Więcej informacji o liniach turystycznych można znaleźć na stronie MPK w zakładce Turystyka.
Na podstawie: Urząd Miasta Poznania
Autor: krystian