Pierwsze terminale do sprzedaży biletów za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych zostały zamontowane i uruchomione w autobusach aglomeracji poznańskiej. Będzie można kupić jednorazowy bilet czasowy lub 24-godzinny przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona obsługującego technologię HCE lub NFC.

- To wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, zwłaszcza że płatności zbliżeniowe są coraz powszechniejsze. Już niedługo w poznańskich tramwajach i autobusach oraz pojazdach obsługujących linie podmiejskie nie trzeba już będzie korzystać z papierowych biletów. To z pewnością udogodnienie dla tych, którzy nie posiadają karty Peka i okazjonalnie korzystają z komunikacji. Takie rozwiązanie jest też idealne dla turystów, którzy chcąc się poruszać po Poznaniu na przykład w drodze z lotniska lub na dworzec - nie będą musieli tracić czasu. Wystarczy, że wsiądą i zapłacą kartą. Prosto, szybko i ekologicznie - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Mennica Polska S.A., która jest operatorem Open Payment System, rozpoczęła montaż terminali w pierwszych autobusach Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki. Przewoźnik obsługuje linie podmiejskie numer 701, 702, 703, 704, 705, 707, 710, 716 i 729. Pojazdy, w których system już działa, są oznaczone specjalnymi naklejkami.

Terminale będą instalowane kolejno w autobusach lubońskiego Translubu, a potem w pojazdach pozostałych operatorów obsługujących linie podmiejskie: Transkom z gminy Czerwonak, Rokbus Rokietnica, Kombus z Kórnika, Zakładu Komunalnego z Kleszczewa, TPBUS z Tarnowa Podgórnego i ZKP Suchy Las. Najwięcej terminali pojawi się w pojazdach MPK Poznań. Do zamontowania jest aż 760 urządzeń co oznacza, że prace związane z uruchomieniem systemu w całej aglomeracji potrwają co najmniej kilka tygodni. Ich zakończenie nastąpi zatem w I kwartale 2023 r.

Wygodnie i prosto

Nowy system znacznie rozszerzy sieć sprzedaży, nie będzie potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy pamiętać o tym, że bilet nie będzie drukowany. Terminal nie będzie także drukował potwierdzenia transakcji.

- Uzupełnienie obecnego wachlarza dystrybucji biletów jednorazowych czasowych o możliwość ich zakupu w każdym pojeździe przy użyciu karty płatniczej lub telefonu było jednym z naszych strategicznych projektów - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

- Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu - mówiJacek Sieński, dyrektor Pionu Handlowego Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A. - To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne, ponieważ bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej.

- Nowość jest nie tylko istotna dla pasażerów, ale także dla przewoźników - wskazuje Andrzej Jezierski, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki. - Możliwość zakupu biletu w terminalu oznacza, że na liniach podmiejskich już nie wrócimy do możliwości sprzedaży biletów jednorazowych przez kierowców. Prowadzący pojazdy będą się mogli skoncentrować wyłącznie na kierowaniu autobusem. To z pewnością poprawi płynność funkcjonowania komunikacji, nie będziemy mieli przestojów wynikających z obsługi biletowej przez kierowcę.

Wybierz, zbliż i jedź

Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z transportu publicznego. 

Jak to będzie działać? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D).

Pakiet informacji dotyczący nowej możliwości zakupu biletów znajduje się na specjalnie stworzonym PORTALU PASAŻERA - www.opspoznan.pl, w którym będzie można np. sprawdzić historię zakupionych biletów, wystąpić o fakturę czy złożyć reklamację.

Jak będzie wyglądać kontrola biletów?

Jeśli transakcja będzie wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon, pamiętając żeby mieć włączony NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.

Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. Osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet. 

Bezpieczeństwo transakcji

Pasażerowie korzystający z urządzeń działających w ramach OPS mają gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji. Jako dostawca usługi systematycznie przechodzimy audyty potwierdzające, że spełniamy rygorystyczne wytyczne międzynarodowych organizacji płatniczych Visa i Mastercard - zapewniaprzedstawiciel Mennicy Polskiej.

Mennica Polska posiada specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.

Sieć sprzedaży biletów ZTM - coraz więcej możliwości

Po zakończeniu montażu terminali w pojazdach pasażerowie  będą mieli do dyspozycji kolejną - bardzo wygodną, nowoczesną, a co istotne dostępną 24h na dobę - również w dni wolne i świąteczne, możliwość zapłaty za przejazd komunikacją zbiorową.

Sieć sprzedaży biletów ZTM obejmuje:

  • możliwość zakupu biletu za pomocą zbliżeniowych karty płatniczych w każdym pojeździe 24h na dobę,
  • ponad 100 biletomatów stacjonarnych, w których można kupić bilet jednorazowy w formie papierowej oraz doładować kartę PEKA 24h na dobę,
  • 11 Punktów Obsługi Klienta ZTM w Poznaniu i 3 na terenie aglomeracji: w Tarnowie Podgórnym, Kleszczewie i w Rokietnicy,
  • ponad 300 Punktów Sprzedaży Biletów, w których można kupić bilet jednorazowy w formie papierowej oraz doładować kartę PEKA,
  • możliwość doładowania karty PEKA w Internecie poprzez portal www.peka.poznan.pl 24h na dobę,
  • możliwość zakupu biletów jednorazowych czasowych oraz krótkookresowych w formie elektronicznej przez smartfon w następujących aplikacjach mobilnych 24h na dobę: moBILET, mPay, SkyCash, GoPay, jakdojade.pl i zBiletem.

ZTM