Wszystkim weszło już w krew, że opony i dętki to w zasadzie podstawowe części, dosłownie każdego roweru. Są to elementy, które niestety często się pomija, a są one w stanie definiować wydajność naszego jednośladu, to jak zachowuje się na drodze oraz jaką ma przyczepność w czasie jazdy. Kiedy zauważymy, że nasze opony są już stare i zużyte, najwyższy czas, aby postawić na nowe. Nie warto ryzykować ich przebicia i innych, dość niemiłych sytuacji.
Warto zaczęć od tego, że wszelkie dętki i opony posiadają przeróżne oznaczenia. Dotyczą one m.in. szerokości, rozmiarów oraz wzorów, a będą one wykonane z innych mieszanek i dostępne z różnymi systemami. Chociaż wydaje się, że to już spory natłok informacji o tym, jaka może być dętka rowerowa i opona, tak naprawdę wiedząc o podstawach – dobór opony i dętki nie stanowi większego problemu.
Jak dopasować opony do swojego roweru?
Co ważne, musimy wiedzieć jaką średnicę ma nasze koło oraz jaka jest szerokość naszej dotychczasowej opony, abyśmy mogli dobrać odpowiednią oponę do roweru. Średnica jest zazwyczaj identyczna, jak rozmiar koła i określa się ją w calach. W przypadku szerokości opony, mamy możliwość wyboru między wieloma różnymi rozmiarami, jeżeli oczywiście szerokość opony, nie przekracza wielkości przestrzeni pomiędzy widelcem, a błotnikiem (nie występują one w każdym rowerze). Jeśli wciąż mamy co do tego wątpliwości, najlepiej jest postawić na identyczną szerokość, z jaką spotkaliśmy się w naszych starych oponach.

Wybór dętki w kilku prostych krokach
Kiedy już uda się nam odnaleźć właściwą dętkę, warto się upewnić czy jest ona zgodna z prawidłowym rozmiarem naszego koła i pasuje do opony. Pamiętajmy, że istnieją różne rozmiary dętek rowerowych. Jak dokonać tego w odpowiedniej kolejności?
-
Spójrz na wszelkie oznaczenia, które widoczne są na ścianach bocznych opony.
-
Skorzystaj z dostępnej w sieci tabeli rozmiarów – jeśli zachodzi taka potrzeba, przekształć oznaczenia rozmiaru.
-
Odnajdź dętki, które odpowiadają poszukiwanemu przez nas rozmiarowi.
Warto zwrócić uwagę na to, że wyróżnia się różne rodzaje wentyli rowerowych. Należy wybrać taki, który będzie pasował do posiadanych przez nas kół. Aby być pewnym, że wszystko będzie odpowiednie, zerknijmy na obręcz koła i dopasujmy wielkość do zaworu.
Ciśnienie w oponach – jakie powinno być?
Co daje nam odpowiednie ciśnienie w naszych oponach? Dzięki dostosowaniu, koła lepiej będą się toczyć, co sprawi zarazem, że i jazda będzie bardziej komfortowa, a także zmniejszy się ryzyko przebicia.
Kiedy ciśnienie jest wysokie – koła będą kręciły się o wiele szybciej, jednak nie będą w stanie amortyzować odpowiednio drgań. W wypadku niskiego ciśnienia – toczenie się kół będzie wolne, aczkolwiek komfort jazdy i kontrola roweru znacznie wzrośnie.
W wypadku większości opon, na ich bocznych ściankach znajdziemy informacje, które dotyczą zakresu ciśnienia. Najlepsze rozwiązanie, to starać się utrzymywać takie ciśnienie w oponach, jakie zalecane jest przez producenta. W przeciwnym wypadku, znacznie wzrasta ryzyko uszkodzenia dętki lub opony, kiedy ciśnienie będzie zbyt wysokie, bądź za niskie.
Co ciekawe, eksperci rekomendują aby sprawdzać ciśnienie w swoich oponach, przynajmniej raz na dwa tygodnie, by być pewnym, że nie zachodzą między nimi żadne różnice. Każdy z pewnością poradzi sobie z napompowaniem opony, wykorzystując do tego pompkę zaopatrzoną w manometr.