Ponad 130 przejść ma zostać doświetlonych — Poznań inwestuje w bezpieczeństwo pieszych

Po zmroku wiele „zebr” w mieście było słabo widocznych. W Poznaniu widoczność pieszych poprawiają nowe lampy LED przy przejściach — najpierw w wybranych lokalizacjach, potem w kolejnych dzielnicach. To część programu Zarządu Dróg Miejskich, który zwiększa nakłady na takie prace.
- Jak działa program Zarządu Dróg Miejskich
- Gdzie w Poznaniu zapalono nowe lampy
Jak działa program Zarządu Dróg Miejskich
Zarząd Dróg Miejskich realizuje doświetlenia przejść w trybie „zaprojektuj i wybuduj” — wykonawca przygotowuje projekt, uzgadnia go i montuje oprawy. Montowane są niskie słupy z oprawami LED kierującymi światło bezpośrednio na pasy, dzięki czemu piesi po zmroku są lepiej widoczni dla kierowców.
“Poprawa bezpieczeństwa na ulicach jest jednym z priorytetów Zarządu Dróg Miejskich, który doświetla każdego roku co najmniej kilkanaście ‘zebr’, położonych w różnych częściach miasta” — mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
“Z roku na rok przekazujemy coraz więcej środków na poprawę bezpieczeństwa pieszych. W 2025 r. na doświetlenia przejść przeznaczymy prawie trzy razy więcej niż jeszcze w 2022. Wówczas było to 600 tysięcy złotych, rok później już milion, a w tym będzie to już prawie 1,7 miliona złotych. W ramach miejskiego programu doświetleń przejść dla pieszych połowę kosztów budowy pokrywają samorządy osiedlowe, a druga połowa pochodzi z budżetu ZDM.”
“W tym roku nowe oświetlenie działa już na 16 przejściach dla pieszych. W ramach podpisanych umów trwają uzgodnienia i projektowanie kolejnych 20 lokalizacji, które zostaną wykonane do końca roku” — mówi Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
“W zeszłym tygodniu ogłosiliśmy postępowanie przetargowe w ramach którego doświetlimy następne trzy ‘zebry’, które zostaną zrealizowane w pierwszej połowie przyszłego roku.”
Gdzie w Poznaniu zapalono nowe lampy
Do tej pory w 2025 roku doświetlono 16 przejść. Poniżej wykaz miejsc już wykonanych oraz lokalizacji zaplanowanych do końca roku i w I połowie 2026.
Przejścia doświetlone w 2025:
- ul. Sycowska przy ul. Fabianowo
- ul. 28 Czerwca 1956 r. przy ul. Łozowej
- ul. Chodzieska przy ul. Sianowskiej
- ul. Marszałkowska przy ul. Kasztelańskiej
- ul. Szpitalna przy ul. Szamarzewskiego
- ul. Pawłowickiej przy skrzyżowaniu z ul. Chojnicką
- ul. Murawa przy skrzyżowaniu z ul. Sołtysią
- 2 przejścia przy skrzyżowaniu ulic Stróżyńskiego i bł. Marka z Aviano
- ul. św. Antoniego przy ul. Książęcej
- ul. Browarna przy przystanku Ziemowita
- ul. Opolska przy ul. Jarzębowej
- ul. Tarnowska przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2
- ul. Fabryczna przy ul. Roboczej
- ul. Malwowa przy ul. Astrowej
- ul. Krakowska przy SP nr 82
Przejścia planowane do doświetlenia do końca 2025:
- ul. Wojskowa (na wysokości bloku nr 3)
- ul. Kurlandzka przy skrzyżowaniu z ul. Zodiakową
- ul. Kurlandzka przy skrzyżowaniu z ul. Strzelca
- ul. Kurlandzka na wysokości bloku przy ul. Bliźniąt 14a
- ul. Kurlandzka między blokami os. Rusa 12 i 13
- ul. Kurlandzka przy przystanku Kurlandzka KURL01
- ul. Leszczyńska przy skrzyżowaniu z ul. Buczka
- ul. 28 Czerwca przy skrzyżowaniu z ul. Kasztanową
- ul. Kamiennogórska przy skrzyżowaniu z ul. Budziszyńską
- ul. Skibowa 13 (na wysokości Przedszkola nr 93)
- ul. Szamarzewskiego przy skrzyżowaniu z ul. Długosza
- ul. Brzask przy skrzyżowaniu z ul. Mgielną
- ul. Murawa między blokami na os. Kosmonautów nr 10 i 11
- ul. Gdyńska przy skrzyżowaniu z ul. Rzeczną
- ul. Wojciechowskiego przy skrzyżowaniu z ul. Rymarkiewicza
- ul. Szymanowskiego na wysokości os. Zygmunta Starego 12
- ul. Stróżyńskiego na wysokości bloku nr 13 (al. Gantkowskiego)
- ul. Opieńskiego na wysokości bloku os. Batorego 10
- ul. Obornicka przy skrzyżowaniu z ul. Firlika
- ul. Marcelińska przy skrzyżowaniu z ul. Rycerską
Przejścia planowane w I połowie 2026:
- ul. Marcelińska przy skrzyżowaniu z ul. Szamotulską
- ul. Hercena przy skrzyżowaniu z ul. Rylejewa
- ul. Krakowska przy skrzyżowaniu z ul. Półwiejską
ZDM podkreśla, że doświetlenia są też montowane w ramach innych inwestycji (m.in. okolice Garaszewa/Niżańskiej i pętla na Spławiu), a program ma objąć coraz więcej przejść w kolejnych latach.
na podstawie: ZDM Poznań.
Autor: krystian

