Plakaty jako garderoba historii — „Moda na papierze” pokaże, jak projektanci ubierali epoki

W Zamku Królewskim pojawi się wystawa, która patrzy na modę oczami grafików i plakacistów. Muzeum Narodowe w Poznaniu wyciąga ze swoich magazynów plakaty, które opowiadają o stylu, ale też o zmianach społecznych i kulturowych — zarówno w Polsce, jak i w Japonii.
- Moda na papierze łączy polskie i japońskie spojrzenia na modę i projektowanie
- W listopadzie za wejście zapłaci się symboliczną kwotę, a bilety są łatwo dostępne
Moda na papierze łączy polskie i japońskie spojrzenia na modę i projektowanie
Na ekspozycji znajdzie się około osiemdziesięciu prac powstałych w drugiej połowie XX wieku, zestawionych tak, by pokazać podobieństwa i różnice między dwoma kręgami kulturowymi. Kuratorski wybór stawia obok siebie prace rodzimych gwiazd plakatu i projektantów z Azji — wśród nazwisk pojawiają się Roman Cieślewicz, Waldemar Świerzy, Eiko Ishioka, Makoto Nakamura oraz Kenya Hara. To nie tylko estetyczne zestawienia — plakaty stają się tu lustrem przemian politycznych, społecznych i ekonomicznych. 🎨
Wystawie towarzyszy katalog i rozwinięty program edukacyjny dla osób zainteresowanych plakatem, projektowaniem graficznym i modą. Autorem identyfikacji wizualnej wystawy jest mieszkaniec Łodzi, grafik i projektant Sławomir Iwański, a całym projektem kuratorsko opiekuje się Anna Grabowska-Konwent.
W listopadzie za wejście zapłaci się symboliczną kwotę, a bilety są łatwo dostępne
Wystawa startuje 7 listopada 2025 i będzie prezentowana w przestrzeniach Muzeum Sztuk Użytkowych w Zamku Królewskim w Poznaniu. W ramach akcji „Listopad w Zamku Królewskim w Poznaniu” wstęp przez cały miesiąc ma specjalną cenę 5 zł i 1 zł (dla dzieci i młodzieży uczącej się w wieku 7–26 lat). Bilety są dostępne w kasie Muzeum Sztuk Użytkowych w Zamku Królewskim w Poznaniu oraz na platformie sprzedaży biletów on-line ToBilet; bilety są dostępne w kasie Muzeum Sztuk Użytkowych w Zamku Królewskim w Poznaniu oraz na platformie sprzedaży biletów on-line ToBilet.
Ekspozycja jest częścią cyklu „Graphic Concept”, który prezentuje różne oblicza projektowania z wykorzystaniem zbiorów własnych muzeum. To dobra okazja, by spojrzeć na modę nie tylko jako strój, ale i jako komunikat wizualny — dla miłośników designu, historii sztuki i wszystkich ciekawych, jak wyglądał styl minionych dekad na papierze.
na podstawie: Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Autor: krystian

