Duże zmiany na moście Chrobrego i przy Ratajczaka - utrudnienia dla tramwajów i kierowców

4 min czytania
Duże zmiany na moście Chrobrego i przy Ratajczaka - utrudnienia dla tramwajów i kierowców

Od poniedziałku Poznań wchodzi w nowy etap prac drogowych: od 3 listopada zaczynają się rozbiórki i budowy, które przez najbliższe lata zmienią przejazdy, trasy tramwajowe i organizację ruchu w centrum. Dla wielu pasażerów i kierowców to będzie najpierw seria objazdów, potem długofalowe korzyści w postaci nowych mostów i tramwajowej osi komunikacyjnej.

  • Most Chrobrego - przebudowa, zamknięcia i pieszo-rowerowe ciągi
  • Trasa tramwajowa na ul. Ratajczaka - nowy odcinek i zmiany w układzie dróg
  • Zmiany w organizacji ruchu w Poznaniu - co warto wiedzieć

Most Chrobrego - przebudowa, zamknięcia i pieszo-rowerowe ciągi

Od 3 listopada rozpoczyna się demontaż istniejącej przeprawy i budowa nowych obiektów. Inwestycja obejmuje nie tylko sam Most Chrobrego, lecz także przebudowę odcinków ulic Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Nowa konstrukcja ma zapewnić chodniki i drogi rowerowe po obu stronach, a docelowo powstanie trzeci obiekt z torowiskiem tramwajowym.

W praktyce oznacza to całkowite wyłączenie torowiska przez cały okres zasadniczych robót — tramwaje nie będą kursować trasą “katedralną” między Śródką a Garbarami. Demontaż i ponowna budowa potrwają do 2028 roku. Już pierwszego dnia robót torowisko zostanie zamknięte, a na ulicy Estkowskiego po porannym szczycie nastąpi zawężenie jezdni: ruch będzie prowadzony zewnętrznymi pasami, natomiast w środkowej części powstaną przewiązki służące do przekierowań ruchu i prac kanalizacyjnych. Przewiązka umożliwi przełożenie całego ruchu na nitkę południową — etap planowany na grudzień.

Podczas głównych prac zachowany będzie chodnik na jednym z obiektów, natomiast ze względu na rozmieszczenie torowiska nie będzie możliwości przejazdu tramwajów na żadnym z etapów podstawowych robót. Wartostrada pod mostem po zachodniej stronie rzeki, między Starym Portem a Chwaliszewem, pozostaje niedostępna.

Trasa tramwajowa na ul. Ratajczaka - nowy odcinek i zmiany w układzie dróg

Równolegle od 3 listopada ruszają prace przy budowie trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka — na odcinku od ul. Św. Marcin do węzła Wierzbięcice. Realizacja potrwa około dwóch lat i ma być ostatnim etapem Programu Centrum. Nowa trasa skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum, stworzy dodatkową oś południe–północ i przewiduje nowy prawoskręt tramwajowy z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, z możliwością dalszego powiązania z trasami na Garbary i w kierunku Naramowic.

W trakcie robót zostanie wyłączony z ruchu odcinek ul. Ratajczaka między Św. Marcinem a Ogrodową; zachowany będzie dojazd do posesji i dla służb. Skrzyżowanie ulic Wierzbięcice, Matyi, Królowej Jadwigi i Niezłomnych zostanie przebudowane, a tamtejsze torowisko także zostanie czasowo wyłączone, tak by tymczasowy układ tras był czytelny dla pasażerów. Zgodnie z umową ruch tramwajowy przez ul. Matyi i Wierzbięcice powinien zostać przywrócony w III kwartale 2026.

Szczegółowe informacje o organizacji ruchu i aktualnościach publikuje Zarząd Transportu Miejskiego, a materiały informacyjne i formularz kontaktowy są dostępne na stronie projektu trasy na Ratajczaka. Biuro budowy znajduje się przy ul. Św. Marcin 29.

Zmiany w organizacji ruchu w Poznaniu - co warto wiedzieć

Prace wiążą się z licznymi ograniczeniami dla kierowców i pieszych: od 3 listopada jezdnia ul. Wierzbięcice na odcinku od zjazdu do stacji benzynowej do węzła będzie zamknięta, zamknięta będzie też południowa jezdnia na ul. Matyi i ul. Królowej Jadwigi (kierunek na rondo Rataje). Przejazd dwukierunkowy odbywać się będzie częścią północną z wykorzystaniem przewiązek wykonanych pod koniec października. W rejonie robót prędkość zostanie ograniczona do 30 km/h.

Dla kierowców zamknięte zostaną niektóre pasy do skrętu oraz fragmenty odnogi prowadzącej na tyły Domu Żołnierza; ruch z ul. Niezłomnych przy Izbie Rzemieślniczej będzie możliwy jedynie w prawo, w al. Niepodległości. Ulica Taczaka nie będzie miejscem robót, ale ma służyć jako dojazd do posesji i służb, by ograniczyć tranzyt. Na ul. Ogrodowej i ul. Powstańców Wielkopolskich mogą występować okresowe zawężenia jezdni.

Dodatkowo, prawy pas na ul. Wyszyńskiego w kierunku centrum zostanie udostępniony już wieczorem 31 października, a w stałej lokalizacji funkcjonować będzie przystanek autobusowy. Wykonawcy zobowiązani są do zachowania dojazdu do posesji i do wyznaczania ciągów pieszych; mieszkańcy proszeni są o ostrożność i obserwowanie oznakowania przy pracach.

Za bieżące informacje odpowiadają Poznańskie Inwestycje Miejskie oraz Zarząd Transportu Miejskiego; na stronach tych instytucji publikowane będą szczegóły organizacji ruchu i najczęściej zadawane pytania.

na podstawie: Urząd Miasta Poznania.

Autor: krystian