Policja Poznań: Komorniki - Spoofing telefoniczny - mężczyzna stracił kilka tysięcy złotych
Spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar.
Technicznie taką możliwość dają nowe rozwiązania technologiczne, gdzie aparat telefoniczny nie jest podłączony do sieci telefonicznej tylko do komputerowej. Dzięki temu dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące. W tym przypadku było podobnie.
23 marca br. do mieszkańca gminy Komorniki zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika banku i poinformował go o tym, że na jego dane został złożony wniosek kredytowy. Następnie oszust kontynuował rozmowę tłumacząc, że jeśli to nie rozmówca był decydentem w tej sprawie, to w niedługim czasie skontaktuje się z nim inny uprawniony pracownik banku i przekaże dalsze dyspozycje w tej sprawie.
Kilka minut później do 46-latka zadzwonił ponownie telefon, a w słuchawce odezwał się głos mężczyzny, który przedstawił się, jako pracownik banku w którym pokrzywdzony posiadał rachunek finansowy.
Oszust poinformował go, że środki na nim zgromadzone są zagrożone, dlatego winien przekazać ja na konto rezerwowe tymczasowe, gdzie będą bezpieczne do wyjaśnienia sprawy. Niczego nieświadomy mężczyzna, w obawie o utratę swoich oszczędności, przekazał za pomocą kodów BLIK dostęp do swoich pieniędzy. W efekcie tego 46-latek stracił kilka tysięcy złotych.
Pamiętajmy, że we wszystkich rozmowach zawsze występuje jeden element presja czasu i poczucie zagrożenia. Przestępca stara się wystraszyć rozmówcę, by ten działał pod wpływem emocji.
W praktyce zablokowania spoofingu telefonicznego jest technicznie niemożliwe. Zapobieganie tego typu oszustwom polega przede wszystkim na zwiększaniu świadomości ludzi w zakresie metod i technik wykorzystywanych przez przestępców. Aby nie dać się oszukać musimy uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli nasz rozmówca poinformuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto - od razu powinniśmy się rozłączyć. Dla pewności możemy samodzielnie zadzwonić do banku, by ostatecznie zweryfikować przekazane informacje.
Komenda Miejska Policji w Poznaniu, poznan.policja.gov.pl/w21/dzp/aktualnosci/dzialania-policji-1/234345,Komorniki-Spoofing-telefoniczny-mezczyzna-stracil-kilka-tysiecy-zlotych.html
Autor: krystian