Popkultura w szkole - uczniowie ze Swarzędza rozmawiali o nowym kanonie

2 min czytania
Popkultura w szkole - uczniowie ze Swarzędza rozmawiali o nowym kanonie

Z trzech ław szkolnych prosto na uniwersytecką scenę – uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Swarzędzu pojawili się na konferencji, gdzie popkultura stała się narzędziem do myślenia o edukacji. W salach Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa dyskusje mieszały się z warsztatami filmowymi, a głos młodzieży miał ważne miejsce. Dla uczestników to była nie tylko lekcja o kulturze, lecz też praktyczne ćwiczenie krytycznego spojrzenia.

  • Uczniowie debatowali o nowym kanonie literackim podczas Szkoła XXI wieku
  • Na Wydziale Nauk Społecznych i Dziennikarstwa w Poznaniu - film jako narzędzie rozmowy o ważnych sprawach
  • Co z tego wynika dla szkół - praktyczne spojrzenie na edukację przez popkulturę

Uczniowie debatowali o nowym kanonie literackim podczas Szkoła XXI wieku

W panelu dotyczącym kształtowania kanonu lektur głos zabrali przedstawiciele szkolnej społeczności. Zespołowi Szkół nr 1 w Swarzędzu reprezentowali Maciej Szulc, Jakub Szulc i Fabian Wójcicki. Młodzi uczestnicy mówili o tym, jak literackie teksty i elementy popkultury mogą odpowiadać na zainteresowania współczesnej młodzieży i ułatwiać wejście w dialog o ważnych tematach.

“Nasi uczniowie aktywnie uczestniczyli w panelu dyskusyjnym poświęconym nowemu kanonowi lektur, dzieląc się swoimi przemyśleniami na temat tego, jak literatura i popkultura mogą odpowiadać na potrzeby współczesnych młodych ludzi”
— informuje Zespół Szkół nr 1 w Swarzędzu

Na Wydziale Nauk Społecznych i Dziennikarstwa w Poznaniu - film jako narzędzie rozmowy o ważnych sprawach

Istotną częścią konferencji były spotkania z praktykami kultury. Gościem wydarzenia był krytyk filmowy Tomasz Raczek, a dyskusja rozwinęła się wokół filmu “Ministranci”, który niedawno trafił do kin. Uczestnicy mieli okazję nie tylko słuchać wykładu, ale i wziąć udział w warsztatach, gdzie kino funkcjonowało jako medium edukacyjne — sposób na rozwijanie umiejętności analizy, argumentacji i empatii.

“Spotkanie było połączone z warsztatami filmowymi, które pozwoliły naszym uczniom spojrzeć na kino jako narzędzie edukacyjne oraz formę rozmowy o istotnych tematach społecznych”
— informacja ze strony Zespołu Szkół nr 1 w Swarzędzu

Co z tego wynika dla szkół - praktyczne spojrzenie na edukację przez popkulturę

Wydarzenie pokazało kilka praktycznych kierunków dla nauczycieli i szkół-sąsiednich: filmy, seriale czy gry mogą pełnić funkcję tekstów analitycznych podobnie jak tradycyjne lektury, gdy towarzyszą im rozmowy i zadania rozwijające krytyczne myślenie. Współpraca z wydziałami uczelni lub zapraszanie krytyków i twórców na lekcje może otworzyć uczniom nowe perspektywy i ułatwić przełożenie zainteresowań na kompetencje szkolne. Dla rodziców i wychowawców ważne jest, by dostrzegać edukacyjny potencjał kultury popularnej i wspierać młodych w refleksji nad przekazami medialnymi oraz w formułowaniu własnych opinii.

na podstawie: Powiat Poznań.

Autor: krystian