Historie na dęte - Singer, dęte instrumenty i opowieść muzyczna w Poznaniu

2 min czytania
Historie na dęte - Singer, dęte instrumenty i opowieść muzyczna w Poznaniu

W Poznaniu Teatr Wielki sięga po Singerowskie opowiadania i przewiewne brzmienia dętych instrumentów. Spektakl łączy elementy teatru, muzyki operowej i tańca, by w godzinnej formie wciągnąć młodszych widzów w świat fantazji i małego dreszczyku.

  • Twórcy opowiadają jak powstały Historie na dęte - Straszna gospoda
  • Co usłyszą i zobaczą dzieci - od dętych po taniec i edukację muzyczną

Twórcy opowiadają jak powstały Historie na dęte - Straszna gospoda

Jerzy Moszkowicz debiutuje w operze jako reżyser, przenosząc swój teatralny warsztat na scenę muzyczną. Wybrał cztery opowiadania z tomu Isaaca Bashevisa Singera, ułożył je jak szkatułkę - jedna historia jest ramą, a w jej trakcie pojawiają się kolejne opowieści, od strasznego klimatu po wątek komiczny i filozoficzny. Jedna z opowieści została drobno „przesunięta” - Szlemiel wędruje do Poznania zamiast do Warszawy - co twórcy traktują jako żart, szanując jednocześnie literacki charakter źródła. 🎭📚

“To późny, ale jednak debiut. Towarzyszy temu przede wszystkim ekscytacja, choć nie znaczy to, że nie mam żadnych obaw. W operze poruszam się nieco po omacku, ale dzięki mojej dotychczasowej pracy w teatrze dramatycznym wiem, co chcę osiągnąć.”

  • Jerzy Moszkowicz

Kompozycję przygotował Andrei Yakushau, który podkreśla, że projekt jest przede wszystkim muzyczny - partytura ma wagę narracji i nie jest to ciąg prostych piosenek dla dzieci. Muzyka ma być „duża”, a wokalne partie operowe, choć lekkie, zabrzmią bez mikrofonów. 🎶

“Muzyka musi być równa wartości narracji, musi być jej dużo.”

  • Andrei Yakushau

Co usłyszą i zobaczą dzieci - od dętych po taniec i edukację muzyczną

W centrum brzmienia stoją instrumenty dęte - sekcja drewniana i waltornia - ale orkiestra wzbogacona jest harfą, skrzypcami, kontrabasem i rozbudowaną perkusją. Pojawią się też tropy muzyki klezmerskiej, ale nie w konwencji musicalu czy uproszczonej rozrywki. W przedstawieniu wystąpią soliści operowi Barbara Gutaj-Monowid i Tomasz Raczkiewicz - ten drugi jako kontratenor ma dla siebie wyodrębnioną, obiecującą scenę. Na scenie pojawią się tancerze Ludwika Link i Jakub Daćkus, a każdej pieśni towarzyszyć będzie choreografia. Na koniec widzowie zostaną zaproszeni do wspólnego tańca. 💃🕺

Spektakl zaczyna krótka część edukacyjna - muzycy zaprezentują instrumenty, dyrygent je przedstawi, a muzycy zagrają krótkie solówki, żeby młodzi widzowie mogli skojarzyć dźwięk z instrumentem. Scenografia ma być oszczędna, z jednym ważnym obiektem w centrum, wokół którego rozegra się akcja.

Grafik premierowy:

  • Premiera: 4 grudnia 2025, godz. 10:00 i 12:00
  • Miejsce: Teatr Wielki
  • Wiek: 9-12 lat

W spektaklu twórcy starają się połączyć szacunek dla literackiego źródła z atrakcyjną, muzyczną formą dla dzieci - bo jak mówi kompozytor: dzieci nie są głupie i zasługują na dobrą muzykę. 🎻🙂

na podstawie: Kultura Poznań.

Autor: krystian