Jak uczyć kuratorstwa, by stało się domem — Pracownia Kuratorstwa otwiera przestrzeń do pracy

3 min czytania
Jak uczyć kuratorstwa, by stało się domem — Pracownia Kuratorstwa otwiera przestrzeń do pracy

Galeria, w której można zamieszkać choć na chwilę — tak opisują swoje miejsce organizatorki projektu Pracownia Kuratorstwa. W Poznaniu program Fundacji Rodríguez stawia na praktykę, codzienność i wspólne odkrywanie, a wystawa kończąca drugą edycję pokazuje efekty tej pracy.

  • Pokazać, z czym się pracuje — Pracownia Kuratorstwa jako przestrzeń do życia i działania
  • Uczyć przez towarzyszenie i oddawanie przestrzeni innym
  • Spacerować, rozmawiać i oswajać sztukę razem

Pokazać, z czym się pracuje — Pracownia Kuratorstwa jako przestrzeń do życia i działania

Pracownia Kuratorstwa to nie kolejny kurs teoretyczny, ale pracownia w dosłownym znaczeniu: miejsce, do którego uczestnicy mają „klucz”, mogą przebywać w nim wtedy, kiedy potrzebują, i uczyć się kuratorstwa poprzez realne działania. Jagna Domżalska i Agata Rodríguez podkreślają wagę długotrwałej obecności w galerii — od porannych spotkań po wieczorne rozmowy — bo to właśnie kontakt z przestrzenią pozwala zrozumieć, jak myśleć o wystawie i kompozycji.

“To zbiegło się z momentem kiedy Fundacja Rodríguez zaczęła akcentować jeszcze bardziej swój edukacyjny profil. Postanowiłyśmy w Fundacji stworzyć miejsce, które jest bazą, do której można przychodzić, przebywać w niej, pracować nad czymś.” — Agata Rodríguez

Organizacja pracy w Pracowni ma kilka etapów: warsztat otwierający, selekcja i ograniczanie projektu w konkretnych ramach (budżetowych, przestrzennych, geograficznych), decyzja o skali i zaproszonych artystach, urealnienie pomysłów pod względem logistycznym i promocyjnym oraz finalny montaż trwający zwykle ponad tydzień. Przy każdym kroku uczestnicy przejmują odpowiedzialność za produkcję wystawy, a prowadzące służą radą i wsparciem.

Uczyć przez towarzyszenie i oddawanie przestrzeni innym

Dla Jagny kuratorstwo to rodzaj towarzyszenia, prowadzenia i wyczuwania potrzeb uczestników; dla Agaty ważna jest komunikacja: jak prace rozmawiają ze sobą i jak wystawa komunikuje się z publicznością. Obie zgadzają się, że Pracownia ma dawać młodym kuratorom to, czego im brakowało — zaufanie do pomysłów, możliwość eksperymentu i odpowiedzialność za wszystkie aspekty projektu.

“Dajemy młodym osobom kuratorskim to, czego nam kiedyś brakowało. Zachęcamy je do tego, żeby sobie zaufały, były spontaniczne i śmiałe w tworzeniu.” — Jagna Domżalska

Projekt kierowany jest do osób, które chcą świadomie rozwijać się w kuratorstwie; rekrutacja odbywa się w formule open call, przy czym organizatorki patrzą nie tylko na doświadczenie, lecz na potencjał i odpowiedzi kandydatów. Warsztaty towarzyszące (“Warsztaty w świecie sztuki”) odpowiadają na praktyczne pytania — od promocji twórczości, przez finansowanie działań, po zawieranie umów — i funkcjonują od 2019 roku, wróciły do formuły stacjonarnej, a teraz pojawia się też cykl “Spotkania Inspiracje”.

Spacerować, rozmawiać i oswajać sztukę razem

Fundacja Rodríguez organizuje cykliczne spacery po galeriach, które są okazją do spotkań z kuratorami wystaw i krótkich rozmów o prezentowanych twórcach. Organizatorzy dbają o to, by atmosfera była kameralna i sprzyjała dyskusji — teraz z małym poczęstunkiem kawowym na start. Wszystkie wydarzenia organizowane przez Fundację Rodríguez są bezpłatne i finansowane z budżetu miasta Poznań, wszystkie wydarzenia są bezpłatne i finansowane z budżetu miasta Poznań.

Wystawa kończąca drugą edycję Pracowni Kuratorstwa — “głodna jak wiejski pies i z głową pełną” — jest prezentowana w Galerii Rodríguez. Można ją zobaczyć w przestrzeni galerii do 21.11. Miejsce: Galeria Rodríguez. Wstęp jest darmowy, wstęp jest darmowy (wszystkie wydarzenia organizowane przez Fundację Rodríguez są bezpłatne i finansowane z budżetu miasta Poznania).

Dalsze losy Pracowni będą zależne od doświadczeń z pierwszych edycji; organizatorki planują ogłosić szczegóły trzeciej odsłony na początku przyszłego roku, mając nadzieję na realizację projektu w szerszej skali. Czytelnikom z Poznania pozostaje wybrać się do galerii, zobaczyć wystawę i przekonać się, jak wygląda kuratorstwo, które uczy przez współbycie.

na podstawie: Kultura Poznań.

Autor: krystian