Poznański Maraton zamyka ulice w mieście - plan utrudnień i alternatywne dojazdy

4 min czytania
Poznański Maraton zamyka ulice w mieście - plan utrudnień i alternatywne dojazdy

W niedzielę Poznań znów stanie na biegowo — w sercu miasta i na obrzeżach kierowcy muszą się liczyć z poważnymi ograniczeniami. Organizatorzy i miejski zarząd ruchu zapowiadają mapy, śluzy i objazdy, które mają ułatwić poruszanie się po mieście w dniach z biegami. Każdy, kto planuje wyjazd samochodem lub podróż na lotnisko i dworzec, powinien sprawdzić godziny zamknięć i alternatywne trasy.

  • Trasa Poznańskiego Maratonu i zasady przejazdów przez śluzy
  • Dojazdy, szpital, dworzec i lotnisko — co warto zaplanować

Trasa Poznańskiego Maratonu i zasady przejazdów przez śluzy

Trasa biegu będzie wyłączona z ruchu kołowego w niedzielę 12 października 2025 — główne ograniczenie obowiązuje od 8:00 do 16:00, a dodatkowo ul. Grunwaldzka na odcinku od Szylinga do Roosevelta zostanie zamknięta już od 6:00. Organizatorzy przewidują stopniowe otwieranie kolejnych odcinków po przebiegnięciu ostatniego zawodnika, ale na fragmencie końcowym — Bułgarska i Grunwaldzka (od Bułgarskiej do MTP) — utrudnienia mogą się utrzymać najdłużej, do około 16:00.

Dzień wcześniej, w sobotę 11 października, odbędzie się bieg Poznań Five, który też wpływa na ruch: odcinek od ul. Grochowskiej do Szylinga/Matejki będzie zamknięty w godz. 9:00–11:15, a odcinek od Matejki/Szylinga do Bałtyku w godz. 6:00–11:15.

Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji przygotowały poglądową mapę trasy z oznaczeniami miejsc przecięć. Na mapie:

  • podwójne, czerwone kreski z numerami to tzw. śluzy — miejsca, w których przejazd będzie możliwy w wyznaczonych momentach, gdy peleton się rozciągnie;
  • grube, żółte kreski to przejazdy bezkolizyjne, dostępne praktycznie w każdym momencie (m.in. ul. Dolna Wilda i Droga Dębińska pod ul. Hetmańską, oraz ul. Krzywoustego nad Inflancką);
  • jasnoniebieskie zaznaczenia wskazują odcinki ważnych arterii, po których ruch dwukierunkowy będzie prowadzony po jednej nitce i zwykle zawężony do jednego pasa (dotyczy m.in. Hetmańska, Bukowska, Krzywoustego, Grunwaldzka od Junikowa do Reymonta).

Organizator podaje, że na trasie funkcjonuje łącznie 37 śluz. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • Św. Marcin / Al. Niepodległości, Św. Marcin / Ratajczaka,
  • Garbary / Dowbora-Muśnickiego / Plac Bernardyński,
  • Hetmańska / Głogowska, Hetmańska / Rolna,
  • Grunwaldzka / Szylinga / Matejki, Grunwaldzka / Grochowska,
  • Bułgarska / Marcelińska, Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

Dojazdy, szpital, dworzec i lotnisko — co warto zaplanować

Dojazd do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego zmieni się — podczas biegu obowiązywać będzie alternatywny wjazd od ul. Przybyszewskiego. Osoby korzystające z SOR powinny uwzględnić tę zmianę w planach.

Dojazd do Dworca Poznań Główny będzie utrudniony szczególnie w początkowej fazie biegu: między 8:00 a 10:00 nie będzie możliwości przecięcia m.in. ul. Święty Marcin, Ronda Kaponiera oraz fragmentu Grunwaldzkiej (Szylinga–Roosevelta). Ulica Dworcowa będzie nieprzejezdna. Organizatorzy zalecają korzystanie z Poznańskiego Szybkiego Tramwaju — linie 12, 14, 15 i 16 będą kursować bezkolizyjnie z Piątkowa do Mostu Teatralnego, a następnie dolnym torowiskiem pod Kaponierą do Dworca Zachodniego. Jako alternatywę podano też możliwość dojazdu pociągami do Dworca Głównego z wielu pobliskich stacji: Kiekrz, Poznań Wola, Poznań Strzeszyn, Poznań Podolany, Poznań Garbary, Poznań Wschód, Poznań Karolin i Poznań Antoninek.

W godzinach 8:00–10:00 kierowcom, którzy mimo wszystko chcą dostać się jak najbliżej dworca autem, rekomenduje się dojazd do Dworca Zachodniego lub Avenidy — w tym czasie powinna działać śluza Szylinga/Matejki, a dojazd z północy przez Łazarz (ul. Matejki do Głogowskiej) powinien być możliwy. Po przebiegnięciu ostatnich zawodników, około 10:00, ruch kołowy na Kaponierę, ul. Dworcową i Al. Niepodległości ma zostać przywrócony.

Dojazd do Portu Lotniczego Poznań–Ławica formalnie nie koliduje z trasą maratonu, ale trzeba pamiętać o zwężeniu ul. Bukowskiej do jednej, północnej nitki, po której prowadzony będzie ruch dwukierunkowy. Kierowcom z północy i centrum sugerowane są trasy przez Bukowską lub Polską (od Dąbrowskiego i Św. Wawrzyńca). Mieszkańcy południowo-zachodniej części aglomeracji mogą rozważyć dojazd od strony Skórzewa lub Wysogotowa.

Fragmenty osiedli takich jak Marcelin, Ławica i Junikowo będą otoczone trasą, ale zapewniony zostanie stały, bezkolizyjny wjazd i wyjazd przez ul. Grunwaldzką — na skrzyżowaniu z Bułgarską ruch zostanie poprowadzony na skos na przeciwną jezdnię, by utrzymać dostępność do osiedli.

Planując podróż w dniu maratonu warto zapoznać się z mapą ogłoszoną przez organizatora, uwzględnić proponowane śluzy i alternatywne trasy oraz zarezerwować więcej czasu na dojazd — korki w rejonach przecinających trasę są bardzo prawdopodobne.

na podstawie: ZDM Poznań.

Autor: krystian