Policja w Poznaniu testuje hamownię do kontroli prędkości hulajnóg i e-rowerów

Policja w Poznaniu stawia na bezpieczeństwo na drogach, prezentując nowoczesne urządzenie do kontroli mocy i prędkości hulajnóg oraz rowerów elektrycznych. Dzięki niemu łatwiej będzie wyłapywać tych, którzy przekraczają dozwolone limity i narażają innych uczestników ruchu.
- Nowy sprzęt w Poznaniu pomoże walczyć z niebezpiecznymi jednośladami
- Mobilna hamownia Dynostar już niedługo może pojawić się na ulicach Poznania
Nowy sprzęt w Poznaniu pomoże walczyć z niebezpiecznymi jednośladami
W ostatnim czasie zauważalny jest wzrost liczby zdarzeń z udziałem użytkowników hulajnóg i rowerów elektrycznych, którzy poruszają się pojazdami niezgodnymi z przepisami. W odpowiedzi na ten problem Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu zaprosił holenderskiego producenta, aby zaprezentował urządzenie umożliwiające pomiar prędkości oraz mocy silników tych jednośladów.
„Nie mamy urządzeń, które mogłyby mierzyć prędkość, jaką hulajnoga czy rower elektryczny może rozwinąć. Stąd zainteresowanie rozwiązaniami, które są w innych krajach, żeby móc je przenieść do Polski. Rozwój tego typu pojazdów jest bowiem dość duży i łatwo zauważyć je na ulicach poruszające się ze zbyt dużą prędkością. Niekiedy wyprzedzają nawet samochody i stwarzają zagrożenie dla innych użytkowników ruchu, w tym szczególnie pieszych” – mówi insp. Sławomir Piekut, zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu.
Funkcjonariusze podkreślają potrzebę posiadania narzędzi pozwalających na sprawdzenie warunków technicznych hulajnóg i rowerów elektrycznych. Dlatego właśnie zdecydowano się na testy urządzenia Dynostar BRT A0007 (SSD-1), które ma szansę trafić do polskiej policji po pozytywnym zakończeniu procedur legalizacyjnych.
Mobilna hamownia Dynostar już niedługo może pojawić się na ulicach Poznania
Dynostar BRT A0007 to przenośny dynanometr ważący około 79 kilogramów, który pozwala na symulację warunków drogowych oraz precyzyjny pomiar parametrów napędu takich jak prędkość obrotowa liniowa, moment obrotowy czy moc generowana przez silnik. Urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o lekkich pojazdach jednośladowych – od hulajnóg i rowerów elektrycznych po motorowery i lekkie skutery.
W Europie podobne hamownie są już wykorzystywane między innymi w Holandii, Belgii czy Irlandii. Zanim jednak Dynostar trafi do Polski, musi przejść testy potwierdzające jego skuteczność i zgodność z polskimi normami. Dopiero po zatwierdzeniu możliwy będzie zakup sprzętu, którego cena oscyluje między 11 a 18 tysięcy euro.
Przypomnijmy, że maksymalna prędkość dopuszczalna dla hulajnóg elektrycznych w Polsce wynosi 20 km/h. To ograniczenie wynika z przepisów dotyczących urządzeń transportu osobistego (UTO). Dodatkowo kierujący takim pojazdem musi dostosować tempo jazdy do pieszych podczas poruszania się po chodniku lub drodze dla pieszych.
Na podst. ZDM Poznań
Autor: krystian