W Poznaniu zainaugurowano ważny projekt, który może zrewolucjonizować transport publiczny. Współpraca Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Łukasiewicz - Poznańskim Instytutem Technologicznym ma na celu stworzenie autonomicznego systemu sterowania tramwajem, który w przyszłości ma zapewnić bezpieczeństwo i komfort pasażerów.
- Nowoczesne podejście do transportu publicznego
- Prace badawcze i symulacje
- Bezpieczeństwo jako priorytet
Nowoczesne podejście do transportu publicznego
W ramach nowego projektu, podpisano list intencyjny dotyczący opracowania systemu autonomicznego sterowania tramwajami. Współpraca pomiędzy MPK Poznań a ekspertami z Łukasiewicz - PIT ma na celu nie tylko zwiększenie efektywności transportu szynowego, ale także wprowadzenie innowacji, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa. Jak zauważa Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta miasta, "Poznań po raz kolejny udowadnia, że nowoczesny transport publiczny jest priorytetem", podkreślając znaczenie integracji nauki i przemysłu dla dobra społeczności lokalnej.
Prace badawcze i symulacje
Na początku projektu naukowcy skoncentrują się na analizie procesów logistycznych w zajezdni tramwajowej na Franowie. Wykorzystując nowoczesne technologie, zespół badawczy przeprowadzi symulacje w wirtualnym środowisku, modelując rzeczywiste dane dotyczące infrastruktury oraz czynności związanych z obsługą tramwajów. Kluczowym elementem będzie rozwój narzędzi opartego na sztucznej inteligencji, które będą w stanie wykrywać potencjalne zagrożenia w trakcie przejazdów.
Bezpieczeństwo jako priorytet
Jednym z najważniejszych aspektów projektu jest zapewnienie bezpieczeństwa nie tylko pasażerom, ale również innym uczestnikom ruchu. Autonomiczny tramwaj będzie miał zdolność do rozpoznawania sygnalizacji oraz reagowania na wszelkie sytuacje kryzysowe, co ma na celu minimalizację ryzyka wypadków. Jak tłumaczy dr inż. Rafał Cichy, dyrektor Łukasiewicz - PIT, "tramwaj wyjedzie na tory dopiero wtedy, gdy będziemy mieli pewność, że jest bezpieczny".
W zajezdni na Franowie, uznawanej za jedną z najnowocześniejszych w kraju, rozpoczną się pierwsze testy autonomicznych rozwiązań. MPK Poznań wprowadziło już system DMS, automatyzujący zarządzanie pracą zajezdni, co stanowi doskonałą bazę do dalszego rozwoju autonomicznych pojazdów. Prezes MPK, Krzysztof Dostatni, podkreśla, że "autonomiczne pojazdy są przyszłością transportu zbiorowego", jednak ich pełna implementacja w ruchu miejskim wymaga jeszcze czasu i odpowiednich przystosowań.
Projekt ten jest krok w kierunku nowoczesnego transportu publicznego, który z pewnością wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podróżnych. W miarę postępu prac, mieszkańcy mogą oczekiwać innowacyjnych rozwiązań, które zrewolucjonizują codzienne podróże po mieście.
Na podst. Urząd Miasta w Poznaniu