W Polsce trwa Badanie Klimatu Rowerowego 2024, które ma na celu zgromadzenie opinii mieszkańców na temat warunków korzystania z rowerów. Inicjatywa ta, trwająca do końca roku, ma na celu poprawę infrastruktury rowerowej w miastach i gminach.
- Cel badania i jego znaczenie dla rowerzystów
- Jak przebiega proces badawczy?
- Dotychczasowe osiągnięcia Metropolii Poznań
Cel badania i jego znaczenie dla rowerzystów
Badanie Klimatu Rowerowego ma na celu zrozumienie potrzeb osób korzystających z rowerów, a także dostarczenie danych, które pomogą w tworzeniu lepszych warunków do jazdy. Wyniki badania będą miały znaczenie nie tylko dla samych rowerzystów, ale także dla decydentów, którzy odpowiedzialni są za projektowanie przestrzeni publicznej. Dzięki zebranym opiniom możliwe będzie wprowadzenie konkretnych zmian w infrastrukturze, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Jak przebiega proces badawczy?
Badanie składa się z trzech etapów: rekrutacji samorządów, zbierania danych od mieszkańców oraz analizy wyników. Mieszkańcy, którzy są codziennymi użytkownikami rowerów, mają szansę wypełnić anonimową ankietę online, oceniając warunki panujące w ich lokalnych społecznościach. Ankieta obejmuje pięć kluczowych obszarów: klimat ruchu drogowego, bezpieczeństwo, komfort jazdy, wartościowanie korzystania z rowerów oraz infrastrukturę. Wyniki zostaną przedstawione w formie raportu dla samorządów, co umożliwi im podejmowanie bardziej świadomych decyzji.
Dotychczasowe osiągnięcia Metropolii Poznań
Metropolia Poznań po raz trzeci uczestniczy w Badaniach Klimatu Rowerowego, co świadczy o zaangażowaniu lokalnych władz w poprawę warunków dla rowerzystów. W poprzednich edycjach badania, Poznań zdobył III miejsce w 2020 roku oraz II miejsce w 2022 roku w kategorii największych miast. Gminy takie jak Swarzędz i Tarnowo Podgórne również znalazły się w czołówce, co pokazuje, że lokalne społeczności są coraz bardziej przyjazne dla cyklistów. Dodatkowo, Metropolia Poznań została wyróżniona za 100% frekwencję wśród samorządów członkowskich stowarzyszenia, co podkreśla jej aktywne podejście do rozwoju ruchu rowerowego.
Badanie prowadzone jest zgodnie z metodologią opracowaną przez Allegemeine Deutsche Fahrrad Club (ADFC) oraz Politechnikę Drezdeńską, co gwarantuje rzetelność zgromadzonych danych. Uczestnicząc w tej inicjatywie, mieszkańcy mają realny wpływ na kształtowanie swojej przestrzeni, a ich głos może przyczynić się do wprowadzenia istotnych zmian w polityce transportowej.
Opierając się na: Zarząd Dróg w Poznaniu