Ruch tramwajowy między Śródką a Garbarami wstrzymany na czas przebudowy mostu

4 min czytania
Ruch tramwajowy między Śródką a Garbarami wstrzymany na czas przebudowy mostu

W Poznaniu rozpoczyna się etap dużych zmian w komunikacji miejskiej związany z demontażem mostu Chrobrego — tramwaje z centrum nie dojadą do Śródki i Garbar przez najbliższe lata. Mieszkańcy i pasażerowie muszą liczyć się z objazdami, liniami zastępczymi i czasowymi pętlami już od 3 listopada. ZTM zapowiada etapowe prace i serię korekt rozkładów.

  • Prace na moście Chrobrego i pierwsze konsekwencje dla ruchu
  • W Poznaniu przygotowania torowisk przed zmianami
  • Nowe trasy, objazdy i linie zastępcze dla pasażerów

Prace na moście Chrobrego i pierwsze konsekwencje dla ruchu

Rozbiórka starej przeprawy i budowa nowych mostów potrwa do 2028 roku, dlatego od 3 listopada zostanie zamknięty przejazd tramwajowy między Garbary a Śródką. ZTM przygotował dwustopniowy plan prac torowych, które mają umożliwić obsługę sieci tramwajowej po wyłączeniu fragmentu “trasą katedralną”.

W pierwszym etapie, przez około 2 tygodnie, prowadzone będą roboty na torowisku przy pl. Wielkopolskim. W tym czasie tramwaje nie będą kursować od pl. Gwarnego do przystanku Małe Garbary — zastąpi je autobus zastępczy T7, kursujący z ronda Śródka do Alei Marcinkowskiego (nawrotka przy ul. Paderewskiego). Po zakończeniu tego etapu tramwaje wrócą do przejazdów do pl. Wielkopolskiego.

Drugi etap, także planowany na około 2 tygodnie, obejmie wykonanie rozjazdu torowego, który pozwoli tramwajom dojeżdżać do przystanku końcowego Małe Garbary i zawracać. Gdy ta operacja zostanie zakończona, zacznie obowiązywać docelowy układ torowy przygotowany na okres budowy mostów. Wtedy tramwaje będą kursować do Małych Garbar dwiema liniami, a jedna linia dotrze do pl. Wielkopolskiego. Trasa zastępczej linii T7 zostanie skrócona do Małych Garbar. O szczegółach drugiego etapu pasażerowie zostaną poinformowani przez ZTM z wyprzedzeniem.

“Dobór lokalizacji remontów wynikał z dbałości o stan tras tramwajowych i konieczności zabezpieczenia tych, które będą miały najważniejsze znaczenie właśnie od listopada. Trasy tramwajowe na równoległych przeprawach przez Wartę muszą być odpowiednio przygotowane na większy ruch, kiedy tramwaje nie będą mogły kursować pomiędzy Śródką a Garbarami i nie będą mogły korzystać z węzła Wierzbięcice”

  • Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu

W Poznaniu przygotowania torowisk przed zmianami

Prace przygotowawcze trwały już od ubiegłego roku i obejmowały remonty ważnych punktów sieci tramwajowej, by zapewnić przepustowość alternatywnych tras. W 2024 roku zmodernizowano przede wszystkim węzeł tramwajowy na moście Dworcowym. W bieżącym roku wykonano duże naprawy w rejonie AWF, przeprowadzono naprawę dylatacji na moście św. Rocha wraz z fragmentem trasy kórnickiej, a także zmodernizowano torowisko na ul. Górna Wilda i węzeł Traugutta przy skrzyżowaniu z ul. Hetmańską i 28 Czerwca 1956 r. Dodatkowo, w weekend 18–19 października wyremontowano torowisko na ul. 23 Lutego, by przygotować dojazdy z centrum tylko do pl. Wielkopolskiego i Małych Garbar.

Te prace miały zapobiec przeciążeniom na alternatywnych przeprawach przez Wartę po wyłączeniu mostu Chrobrego i zapewnić płynność ruchu zwłaszcza w okresach zwiększonego ruchu pasażerskiego, jak początek roku szkolnego czy dni Wszystkich Świętych.

Nowe trasy, objazdy i linie zastępcze dla pasażerów

Od 3 listopada obowiązywać będą zmiany w przebiegach wielu linii. Najważniejsze korekty to:

  • Tramwajowa linia zastępcza T7 zamiast przejazdu katedralnego: autobus z ronda Śródka do przystanku Marcinkowskiego (przy Muzeum Narodowym). Po etapach prac trasa T7 zostanie skrócona do Małych Garbar.
  • Linie tramwajowe 7, 8, 17 będą kursować po zmienionych trasach; uruchomiona zostanie dodatkowa tramwajowa linia 28 z Ogrodów do centrum, poprowadzona przez Dąbrowskiego, Fredry i Św. Marcin do przystanku Marcinkowskiego.
  • Linia 7 otrzyma skróconą pętlę do Zawad. Linia 8 zostanie poprowadzona objazdem przez m.in. Kraszewskiego, rondo Kaponiera, Św. Marcin i most św. Rocha.
  • Linia 17 zostanie skierowana na Winogrady, a fragment jej dotychczasowej trasy przejmie zmieniona linia 2, kursująca ze Starołęki przez Górny Taras Rataj, trasę kórnicką do centrum, a następnie przez Górną Wildę na Dębiec.
  • Autobusy linii 167 i 911 pojadą ulicą Garbary prosto, przez most Królowej Jadwigi do Dworca Rataje, co ułatwi przesiadki przy Placu Bernardyńskim.
  • W związku z rozpoczęciem budowy trasy na ul. Ratajczaka i przebudową węzła Wierzbięcice, odcinkowo zmienią się trasy linii 6, 12, 18 oraz 10:
    • Linia 6 i 12 z przystanku Poznań Główny zostaną skierowane ulicą Towarową do centrum i pojadą przez Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego, Podgórną i Strzelecką do węzła AWF; dalej na Miłostowo (6) i na Starołękę (12).
    • Linia 10 z Dębca poprowadzona będzie przez 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską i Głogowską do Łazarza, a następnie dalej na Naramowice.
    • Linia 18 obsłuży Wildę trasą przez Głogowską, Hetmańską i Górną Wildę do Królowej Jadwigi.
  • Pasażerowie z rejonu Poznań Główny PKP do Wildy mogą skorzystać z autobusu 171.

Szczegółowe rozkłady i przebiegi linii na czas przebudowy udostępnia Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu. ZTM zapowiada dodatkowe komunikaty informujące o kolejnych etapach i ewentualnych korektach.

na podstawie: UM Poznań.

Autor: krystian