W Polsce rozpoczęło się Badanie Klimatu Rowerowego 2024, które ma na celu zebranie opinii na temat warunków korzystania z rowerów w różnych regionach. To ważna inicjatywa, która może przyczynić się do poprawy infrastruktury rowerowej oraz jakości przestrzeni publicznych w miastach.
- Cel badania i jego znaczenie dla rowerzystów
- Trzy fazy badania i ich realizacja
- Udział Metropolii Poznań i międzynarodowa współpraca
Cel badania i jego znaczenie dla rowerzystów
Badanie Klimatu Rowerowego 2024 ma na celu stworzenie wieloaspektowego obrazu sytuacji rowerzystów w Polsce, co pozwoli na lepsze zrozumienie ich potrzeb oraz problemów, z jakimi się borykają. Wyniki badania będą nieocenionym narzędziem dla samorządów, które pragną poprawić warunki jazdy na rowerze i zwiększyć komfort korzystania z infrastruktury rowerowej. Ankieta, która jest dostępna na stronie internetowej poświęconej badaniu, dotyczy pięciu kluczowych obszarów: klimatu ruchu drogowego, wartościowania korzystania z rowerów, bezpieczeństwa, komfortu jazdy oraz infrastruktury.
Trzy fazy badania i ich realizacja
Proces badawczy składa się z trzech głównych faz. Pierwsza to rekrutacja zainteresowanych samorządów, które chcą wziąć udział w badaniu. Druga faza to właściwe badanie, w którym codzienni użytkownicy rowerów wypełniają anonimowe ankiety online, oceniając warunki panujące w swoim mieście lub gminie. Ostatnia faza to przygotowanie raportów, które będą zawierać wyniki badań. Oceniane będą w 6-stopniowej skali, gdzie 1 oznacza najwyższą ocenę, a 6 najniższą. Dzięki temu, wyniki będą mogły być łatwo porównane między różnymi samorządami.
Udział Metropolii Poznań i międzynarodowa współpraca
Metropolia Poznań po raz trzeci angażuje się w Badania Klimatu Rowerowego, co świadczy o jej determinacji w tworzeniu przyjaznych warunków dla rowerzystów. W poprzednich edycjach badania, Metropolia zdobyła wyróżnienia w Rankingu miast i gmin przyjaznych rowerzystom. Co więcej, dwa razy otrzymała nagrodę za 100% frekwencję wśród samorządów członkowskich stowarzyszenia. Badanie jest realizowane na podstawie sprawdzonej metodologii, rozwijanej przez organizacje takie jak Allgemeine Deutsche Fahrrad Club (ADFC) oraz Politechnikę Drezdeńską od 1998 roku. Współpraca z Polską Unią Mobilności Aktywnej (PUMA) oraz innymi europejskimi organizacjami rowerowymi podkreśla międzynarodowy charakter tej inicjatywy.
Badanie trwa do końca roku 2024, a jego wyniki mogą mieć istotny wpływ na przyszłość rowerowej infrastruktury w Polsce. To doskonała okazja dla mieszkańców, aby wyrazić swoje zdanie i wpłynąć na zmiany, które mogą poprawić jakość życia w ich miastach.
Urząd Miasta w Poznaniu