Kolejowa obwodnica Poznania dostosowana do ruchu pasażerskiego do 2027 roku
Wkrótce mieszkańcy będą mogli korzystać z nowoczesnej kolejowej obwodnicy, która połączy różne części miasta i przyległe miejscowości. Projekt, który ma być ukończony do 2027 roku, znacząco poprawi komunikację i zaoferuje nowe możliwości podróży.
  1. Kolejowa obwodnica dostosowana do ruchu pasażerskiego.
  2. Nowe przystanki i węzły przesiadkowe.
  3. Prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h.
  4. Inwestycja o wartości 1,4 mld zł.

Obecnie obwodnica kolejowa jest głównie wykorzystywana przez pociągi towarowe, jednak już wkrótce stanie się kluczowym elementem komunikacji pasażerskiej w naszej aglomeracji. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy będą mogli wygodnie przemieszczać się między różnymi częściami miasta, bez konieczności przejazdu przez zatłoczone centrum.

Prezydent miasta, Jacek Jaśkowiak, podkreśla znaczenie tego przedsięwzięcia: Cieszę się, że przystosowanie kolejowej obwodnicy do połączeń pasażerskich nabierze realnych kształtów. Kolej zyskuje na popularności w całej Europie. Tak jest również u nas, czego najlepszym przykładem jest Poznańska Kolej Metropolitalna. Dodaje również, że nowa obwodnica pozwoli na lepsze wykorzystanie infrastruktury kolejowej i ograniczenie wjazdu samochodów do miasta.

Planowana modernizacja obejmuje przebudowę około 70 km torów na siedmiu liniach kolejowych oraz budowę nowych przystanków. W ramach projektu powstanie siedem nowych przystanków: Franowo, Kobylepole, Zieliniec, Koziegłowy, Naramowice, Piątkowo i Poznań Suchy Las. Przebudowany zostanie także przystanek Swarzędz Nowa Wieś.

Co więcej, modernizacja nie obejmie stacji Poznań Starołęka, która jest włączona do Wstępnego Studium Wykonalności Węzła Poznańskiego związanym z budową Kolei Dużych Prędkości. Warto jednak zwrócić uwagę na integrację nowych przystanków z innymi środkami transportu. Przy stacjach Piątkowo i Franowo pojawią się parkingi P&R, a przy wszystkich przystankach powstaną węzły przesiadkowe, które umożliwią dogodne przesiadki na autobusy czy tramwaje.

Prace budowlane mają rozpocząć się już pod koniec lipca i potrwają do grudnia 2027 roku. Wartość całej inwestycji szacowana jest na 1,4 mld zł netto, a realizacją projektu zajmie się konsorcjum firm Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o., Alusta S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.

Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zyskają nie tylko nowe możliwości podróży, ale także przyczynią się do zmniejszenia zatłoczenia w centrum miasta. Kolejowa obwodnica, z prędkością pociągów sięgającą 120 km/h, pozwoli na szybkie i wygodne przemieszczanie się, co niewątpliwie wpłynie na komfort życia w naszej aglomeracji.


Źródło: Urząd Miasta w Poznaniu