W Dzień bez Samochodu zaprezentowany został pierwszy całkowicie zeroemisyjny autobus wodorowy w barwach poznańskiego MPK. Od soboty, 23 września, zacznie on wozić pasażerów. Łącznie w Poznaniu będzie jeździć 25 takich pojazdów. 

- Obchodzony dzisiaj Dzień bez Samochodu z pewnością przejdzie do historii poznańskiej komunikacji miejskiej. Prezentując pierwszy we flocie poznańskiego przewoźnika autobus wodorowy, po raz kolejny udowadniamy, że dla Poznania kwestie związane z ochroną środowiska są nie tylko symboliczne. To realne działania, dzięki którym powietrze w mieście staje się czystsze. Ten kierunek będziemy konsekwentnie kontynuować, bo zależy nam na tym, aby poznanianki i poznaniacy mogli w pełni korzystać z udogodnień i najnowszych technologii, poprawiających jakość życia w mieście - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Prezentowany autobus jest pierwszym "wodorowcem" w taborze MPK Poznań. Wyróżnia się bardzo niskim poziomem hałasu i wibracji. Napędzany jest energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, jej produktami ubocznymi są woda i ciepło.

Więcej "wodorów" to mniej starszych autobusów

MPK Poznań zamówiło łącznie 25 takich pojazdów. Dostarcza je Solaris Bus & Coach.

- Czysty i zrównoważony transport to podstawa funkcjonowania miast przyszłości. Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy dostarczać do Poznania autobusy wodorowe i że jego mieszkańcy już dziś będą mogli przekonać się o zaletach wodoru jako czystego i efektywnego nośnika energii. Przez ostatnie kilka lat w transporcie publicznym w Europie dokonała się niesłychana, zielona transformacja. Z radością patrzę na to, że Poznań nie tylko dotrzymuje tempa tym dynamicznym zmianom, ale jest ich zdecydowanym liderem - mówi Dariusz Michalak, wiceprezes Zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za obszary Badań i Rozwoju oraz Logistyki.

Już zakończyły się odbiory dwóch autobusów wodorowych. Od jutra będą przewozić pasażerów (23 września "wodorowiec" obsługiwać będzie linie: 152, 162, 166, 184). W kolejnych tygodniach liczba wodorowych pojazdów i linii, na które będą kierowane, będzie wzrastać. Jednocześnie zmniejszy się liczba najstarszych autobusów, spełniających niższe normy emisji spalin (będą one wycofywane z ruchu). Wszystkie zamówione autobusy mają być dostarczone do 15 grudnia.

- "Wodorowce" będą kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części Poznania, gdzie obecnie wciąż jeszcze dominują autobusy spalinowe. Dworce Rataje i Śródka będą tymi, na których będą pojawiać się najczęściej. Ale nie tylko. Autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. 

25 "wodorów" dzięki dofinansowaniu

W minionych tygodniach z obsługą autobusu wodorowego zapoznawali się pracownicy poznańskiego przewoźnika - kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego. Od 23 września o tym, jak się nim podróżuje będą mogli przekonać się pasażerowie.

Uwagę zwracają elementy wykończenia autobusu: miękkie siedzenia pasażerskie, wzór tapicerki nawiązujący do technologii wodorowej, drewnopodobna wykładzina podłogowa. Wnętrze "wodorowców" jest w pełni klimatyzowane i monitorowane. Do dyspozycji pasażerów są m.in. system informacji pasażerskiej, ładowarki urządzeń mobilnych, terminale umożliwiające zakup biletów przy pomocy płatności zbliżeniowej oraz tzw. kasowniki dwusystemowe, pozwalające zarówno na skasowanie biletu papierowego, jak i dokonanie operacji przy pomocy karty PEKA.

Są także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach. System pomaga w zapobieganiu lub łagodzeniu skutków kolizji m.in. poprzez alerty wizualne i dźwiękowe. W pojeździe zastosowano również nowoczesny, modułowy komputer pokładowy wyposażony w dotykowy wyświetlacz graficzny.

Zakup 25 autobusów Urbino 12 hydrogen nie byłby możliwy, gdyby nie pozyskanie dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

MPK