Franczyza jako sposób na biznes

2 min czytania

Franczyza jako sposób na biznes

Franczyza lub inaczej system franczyzowy od lat cieszy się dużym uznaniem, dobrymi wynikami oraz skutecznością. Nic, więc dziwnego, że stał się on tak popularny i odnalazł się tak wielu branżach. Ten model biznesowy wykorzystują już teraz firmy gastronomiczne, kosmetyczne, spożywcze, wielobranżowe, finansowe, a nawet stacje paliw, a firmy działające na zasadach franczyzy rozwijają się praktycznie wszędzie, w dużych miastach, w małych miasteczkach, czy nawet na wsi. Co stoi za sukcesem tego systemu i jakie korzyści niesie dla obu stron współpracujących ze sobą?

Na czym polega system franczyzowy?

Model ten oparty jest na ścisłej współpracy między dwoma stronami: podmiotem, będącym właścicielem marki, zwanym franczyzodawcą a przedsiębiorcą działającym pod szyldem marki, zwanym franczyzobiorcą. Obie strony współpracując ze sobą, mają do zrealizowana określone cele i obowiązki do wypełnienia względem siebie. Franczyzobiorca ma obowiązek zachować koncepcję marki, postępować zgodnie z zasadami tzw. know-how. Franczyzodawca w zamian za to oferuje pomoc i wsparcie na wielu płaszczyznach, np. przy szkoleniach pracowników, wyposażeniu, podczas rekrutacji, w aranżacji lokalu itd. Franczyza zaczyna obowiązywać po podpisanej umowie oraz po tym, jak franczyzobiorca uiści opłatę za licencję na używanie znaków towarowych, nazwy i szyldu właściciela marki. Po nawiązanej współpracy, zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca muszą wywiązać się ze wszystkich zapisów w umowie, w przeciwnym wypadku może im grozić kara finansowa lub zerwanie współpracy. Dodatkowo franczyzobiorca w zamian za prowadzenie działalności gospodarczej pod oficjalnym szyldem marki, musi co miesiąc odprowadzać część zysku na rzecz franczyzodawcy. Może być to opłata w formie procentu od sprzedaży, jak i również stała opłata wyrażona w określonej kwocie.

Jaką franczyzę wybrać?

Na rynku można znaleźć wiele firm oferujących współpracę w tym modelu biznesowym. Przyszły przedsiębiorca i franczyzobiorca przede wszystkim powinien zastanowić się jaka branża będzie dla niego najbardziej odpowiednia i w jakiej będzie czuł się najlepiej. Najbardziej pomocne w tym kryterium wyboru może być dotychczasowe doświadczenie zawodowe, jednak nie jest to regułą, gdyż podejmując się tego typu działalność, nie trzeba być ekspertem w dziedzinie. W przypadku małego lub braku doświadczenia oraz nieznajomości branży zawsze można zwrócić się o pomoc i wsparcie do franczyzodawcy. Oczywiście trzeba obowiązkowo zapoznać się z propozycjami, jakie oferuje marka, a także wszystkimi opłatami. Pomocny w wyborze może okazać się katalog franczyz w Polsce, który posiada listę aktualnych franczyzodawców, oferujących współpracę. Warto kierować się również rozpoznawalnością i renomą marki, gdyż ona w dużej mierze może zadecydować o późniejszych zarobkach. Znane firmy będą tłumniej przyciągały klientów i budziły większe zaufanie, niż te, które są mało znane. Popularne marki o ugruntowanej pozycji, zazwyczaj posiadają również większe doświadczenie w szkoleniu i wspieraniu swoich partnerów biznesowych.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

faktypoznan_kf