Franczyza jako sposób na biznes
Franczyza lub inaczej system franczyzowy od lat cieszy się dużym uznaniem, dobrymi wynikami oraz skutecznością. Nic, więc dziwnego, że stał się on tak popularny i odnalazł się tak wielu branżach. Ten model biznesowy wykorzystują już teraz firmy gastronomiczne, kosmetyczne, spożywcze, wielobranżowe, finansowe, a nawet stacje paliw, a firmy działające na zasadach franczyzy rozwijają się praktycznie wszędzie, w dużych miastach, w małych miasteczkach, czy nawet na wsi. Co stoi za sukcesem tego systemu i jakie korzyści niesie dla obu stron współpracujących ze sobą?
Na czym polega system franczyzowy?
Model ten oparty jest na ścisłej współpracy między dwoma stronami: podmiotem, będącym właścicielem marki, zwanym franczyzodawcą a przedsiębiorcą działającym pod szyldem marki, zwanym franczyzobiorcą. Obie strony współpracując ze sobą, mają do zrealizowana określone cele i obowiązki do wypełnienia względem siebie. Franczyzobiorca ma obowiązek zachować koncepcję marki, postępować zgodnie z zasadami tzw. know-how. Franczyzodawca w zamian za to oferuje pomoc i wsparcie na wielu płaszczyznach, np. przy szkoleniach pracowników, wyposażeniu, podczas rekrutacji, w aranżacji lokalu itd. Franczyza zaczyna obowiązywać po podpisanej umowie oraz po tym, jak franczyzobiorca uiści opłatę za licencję na używanie znaków towarowych, nazwy i szyldu właściciela marki. Po nawiązanej współpracy, zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca muszą wywiązać się ze wszystkich zapisów w umowie, w przeciwnym wypadku może im grozić kara finansowa lub zerwanie współpracy. Dodatkowo franczyzobiorca w zamian za prowadzenie działalności gospodarczej pod oficjalnym szyldem marki, musi co miesiąc odprowadzać część zysku na rzecz franczyzodawcy. Może być to opłata w formie procentu od sprzedaży, jak i również stała opłata wyrażona w określonej kwocie.
Jaką franczyzę wybrać?
Na rynku można znaleźć wiele firm oferujących współpracę w tym modelu biznesowym. Przyszły przedsiębiorca i franczyzobiorca przede wszystkim powinien zastanowić się jaka branża będzie dla niego najbardziej odpowiednia i w jakiej będzie czuł się najlepiej. Najbardziej pomocne w tym kryterium wyboru może być dotychczasowe doświadczenie zawodowe, jednak nie jest to regułą, gdyż podejmując się tego typu działalność, nie trzeba być ekspertem w dziedzinie. W przypadku małego lub braku doświadczenia oraz nieznajomości branży zawsze można zwrócić się o pomoc i wsparcie do franczyzodawcy. Oczywiście trzeba obowiązkowo zapoznać się z propozycjami, jakie oferuje marka, a także wszystkimi opłatami. Pomocny w wyborze może okazać się katalog franczyz w Polsce, który posiada listę aktualnych franczyzodawców, oferujących współpracę. Warto kierować się również rozpoznawalnością i renomą marki, gdyż ona w dużej mierze może zadecydować o późniejszych zarobkach. Znane firmy będą tłumniej przyciągały klientów i budziły większe zaufanie, niż te, które są mało znane. Popularne marki o ugruntowanej pozycji, zazwyczaj posiadają również większe doświadczenie w szkoleniu i wspieraniu swoich partnerów biznesowych.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski