W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach odbyło się spotkanie psychologów i pedagogów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych pod nazwą “Aspekt wzrokowy w pracy psychologa i pedagoga z perspektywy innych specjalistów”. Celem zjazdu była wymiana doświadczeń między psychologami i pedagogami z poradni, którzy diagnozują dzieci i młodzież z dysfunkcją wzroku, a specjalistami pracującymi w Ośrodku.

Spotkanie rozpoczęło się powitaniem przybyłych gości przez dyrektor Ośrodka, Marię Tomaszewska. Następnie miały miejsce wykłady optometrystek, terapeutów widzenia i pracowników UAM, mgr Moniki Wojtczak-Kwaśniewskiej i mgr Alicji Brenk-Krakowskiej. Przybliżyły one tematy różnic między niewidzeniem, a słabowidzeniem oraz zaburzeń efektywności systemu wzrokowego a trudności w czytaniu. Kolejne wystąpienie mgr Aldony Gryczka Beszterda, pedagoga specjalnego i koordynatora Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, oscylowało wokół pułapek w diagnozowaniu małych dzieci z niepełnosprawnością wzrokową. Sesję wykładową zamknęła mgr Joanna Jastrzębska, polonista, nauczyciel Braille’a, pytając przybyłych czy Brajl jest koniecznością czy przeżytkiem? Wszystkie prelekcje cieszyły się sporym zainteresowaniem obecnych, padało wiele pytań do prowadzących odczyty, często wywiązywały się dyskusje, które świadczą o dużym zainteresowaniu omawianymi tematami.

W trakcie przerwy można było obejrzeć wystawę sprzętu dla niewidomych i słabowidzących firm: Altix, Brawo i Harpo, zapoznać się z ofertą firmy wydawniczej Harmonia oraz zwiedzić Park Orientacji Przestrzennej. Ostatnim, ale niezwykle istotnym elementem spotkania, była sesja warsztatowa, której uczestniczy mogli brać udział w warsztatach o następujących tematykach: “Potrzeby ucznia słabowidzącego a zalecenia do zajęć rewalidacyjnych” (mgr Małgorzata Płóciennik – psycholog, terapeuta widzenia, SOSWDN), “Wdrażanie dziecka z dysfunkcją wzroku do samodzielności” (mgr Ewa Gruszka – tyflopedagog, SOSWDN), “Metoda integracji sensorycznej w stymulacji dziecka z dysfunkcją wzroku” (mgr Monika Szych – specjalista integracji sensorycznej, SOSWDN), “Ceramika w terapii dzieci z dysfunkcją wzroku” (mgr Aldona Kątowska – tyflopedagog, SOSWDN) oraz “Wikliniarstwo w aspekcie kształcenia zawodowego i terapii młodzieży z dysfunkcją wzroku” (mgr Anna Padurska – tyflopedagog, SOSWDN).

Autor: Maria Tomaszewska