Uczniowie z Poznania pokazali swoje umiejętności w teście kompetencji cyfrowych, osiągając wyniki znacznie powyżej średniej krajowej. To nie tylko powód do dumy, ale także sygnał, że nasze szkoły inwestują w rozwój cyfrowych kompetencji młodzieży. W czwartek w urzędzie miasta odbyła się uroczystość wręczenia nagród dla najlepszych uczestników.
- Poznań w czołówce cyfrowych umiejętności
- Nagrody dla wyróżniających się uczniów i nauczycieli
- Wyzwania w obszarze cyfrowych kompetencji
Poznań w czołówce cyfrowych umiejętności
Wyniki tegorocznego IT Fitness Testu, który odbył się we wrześniu, przyniosły wiele pozytywnych informacji dla Poznania. Uczniowie z lokalnych szkół podstawowych uzyskali średnią 54%, co oznacza przewagę o 8% nad krajową średnią. Uczniowie szkół średnich, w tym liceów i techników, również wypadają lepiej niż ich rówieśnicy w innych częściach Polski, osiągając wynik 43%, przewyższający średnią krajową o 7%. Michał Łakomski, dyrektor Biura Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania, z radością podkreśla znaczenie tych wyników:- Bardzo cieszą nas ponadprzeciętne wyniki poznańskich uczennic i uczniów na tle całego kraju. Dzięki kompleksowej analizie rezultatów przez organizatora, uczniowie wiedzą, w jakich obszarach muszą udoskonalić swoje kompetencje cyfrowe.
Nagrody dla wyróżniających się uczniów i nauczycieli
W trakcie uroczystości w urzędzie miasta nagrodzono najzdolniejszych uczniów oraz nauczycieli. W kategorii szkół podstawowych wyróżnili się Tymon Żmudziński z "jedynki", Jakub Hamulski z "siódemki" oraz Filip Kowalewski z "dziesiątki". Szczególnie imponujący wynik osiągnął Tymon, który zdobył 100% w teście w czasie 23 minut i 58 sekund, co czyni go jednym z najlepszych w kraju. Wśród uczniów szkół średnich nagrody trafiły do Niny Lenickiej, Zofii Buszkiewicz i Wiktora Łakomca z VIII Liceum Ogólnokształcącego. Wyróżniono także nauczycieli, takich jak Jakub Piasecki z V LO oraz Julię Hybiak z SP nr 34. Warto zaznaczyć, że VIII Liceum Ogólnokształcące zdobyło tytuł najbardziej aktywnej szkoły w mieście.Wyzwania w obszarze cyfrowych kompetencji
Mimo imponujących wyników uczniów z Poznania, ogólne rezultaty IT Fitness Testu w Polsce wskazują na wiele do zrobienia. Średnia wśród uczniów szkół podstawowych wyniosła zaledwie 46%, a wśród uczniów szkół średnich tylko 36%. Warto podkreślić, że młodzież najlepiej radzi sobie z wyszukiwaniem informacji w internecie oraz z bardziej złożonymi zadaniami matematycznymi i programistycznymi. Niestety, umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz obsługi narzędzi biurowych pozostawiają wiele do życzenia. Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, zwraca uwagę na istotność edukacji w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego:- Bezpieczeństwo cyfrowe nie jest jednorodnym terminem. Pod tym pojęciem rozumiemy zarówno umiejętności obrony przed prostymi, a często bolesnymi w skutkach oszustwami internetowymi, jak i świadomość związaną z dezinformacją czy atakami o charakterze hybrydowym.Poznań staje więc przed wyzwaniem, by nie tylko cieszyć się z sukcesów, ale także zainwestować w dalszy rozwój cyfrowych kompetencji uczniów, które mogą mieć kluczowe znaczenie nie tylko w ich przyszłości, ale także w kontekście rozwoju całego społeczeństwa.
UM Poznań