Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe zyska komputer kwantowy w 2025 roku
W Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS) już wkrótce pojawi się pierwszy europejski komputer kwantowy EuroQCS-Poland. Ta zaawansowana technologicznie maszyna ma rozpocząć swoje działanie w połowie 2025 roku, przynosząc rewolucyjne zmiany w nauce, przemyśle i sektorze publicznym.

Nowy komputer kwantowy w Poznaniu: co to oznacza dla miasta i Europy?

W połowie 2025 roku w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS) zostanie uruchomiony komputer kwantowy EuroQCS-Poland. To przełomowy projekt w ramach inicjatywy EuroHPC JU, który ma na celu wsparcie badań naukowych oraz innowacyjnych zastosowań technologii kwantowej. Urządzenie będzie dostępne dla naukowców, przedstawicieli przemysłu oraz sektora publicznego z całej Europy, znacząco rozszerzając możliwości europejskiej infrastruktury superkomputerowej.

Jak podaje PCSS, komputer będzie oparty na technologii pułapkowanych jonów, a jego wnętrze pomieści ponad dwadzieścia programowalnych kubitów. To oznacza, że urządzenie będzie mogło wykonywać złożone obliczenia z niespotykaną dotąd szybkością, co ma kluczowe znaczenie dla wielu dziedzin nauki i przemysłu.

Finansowanie i partnerzy projektu EuroQCS-Poland

Całkowity koszt instalacji komputera kwantowego EuroQCS-Poland wynosi 12,28 milionów euro. Projekt jest współfinansowany przez EuroHPC JU, które zapewnia 50% tej kwoty oraz 50% kosztów integracji i operacyjnych. Drugą połowę funduszy zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji. Warto podkreślić, że PCSS przewodzi konsorcjum EuroQCS-Poland, w skład którego wchodzą jeszcze Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, Creotech Instruments S.A., oraz Uniwersytet Łotewski.

- "Pierwsza z sześciu zapowiadanych instalacji europejskich komputerów kwantowych EuroHPC zlokalizowana w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym to najlepszy dowód na to, że jesteśmy w Polsce gotowi i aktywnie uczestniczymy w rozwoju krytycznych oraz przełomowych technologii kwantowych w skali całej Europy" - podkreśla dr hab. inż. Krzysztof Kurowski, koordynator projektu EuroQCS-Poland.

Korzyści z wprowadzenia technologii kwantowej

Komputery kwantowe, takie jak EuroQCS-Poland, mają potencjał radykalnie przyspieszyć rozwiązywanie skomplikowanych problemów obliczeniowych, takich jak modelowanie molekularne, optymalizacja procesów czy analiza dużych zbiorów danych. Mogą one zwiększyć efektywność w dziedzinach takich jak medycyna, kryptografia, finanse oraz sztuczna inteligencja, dając instytucjom badawczym oraz podmiotom komercyjnym przewagę konkurencyjną oraz możliwość przełomowych odkryć.

- "Komputery kwantowe to przyszłość. Pozwolą na radykalne przyspieszenie rozwiązywania skomplikowanych problemów obliczeniowych, takich jak modelowanie molekularne, optymalizacja procesów czy analiza dużych zbiorów danych. Komputery kwantowe mogą znacznie zwiększyć efektywność w dziedzinach takich jak medycyna, kryptografia, finanse oraz sztuczna inteligencja, dając instytucjom badawczym oraz podmiotom komercyjnym przewagę konkurencyjną oraz możliwość przełomowych odkryć. Polska powinna być europejskim liderem rozwijania i wykorzystania tej technologii" - podkreśla Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.

Współpraca PCSS z Miastem: od 1996 roku do dziś

Miasto współpracuje z PCSS od 1996 roku, kiedy to podpisano pierwsze w Polsce porozumienie mające na celu wspólne tworzenie społeczeństwa informacyjnego. Dwa lata później uruchomiono internetowy serwis Miasta, czyli Miejski Informator Multimedialny (MIM). Partnerstwo Publiczno-Publiczne pozwala na rozwijanie nowych multimedialnych serwisów informacyjnych. W 2021 roku PCSS we współpracy z Biurem Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa wdrożył szereg usług w procesie transformacji cyfrowej.

Nowy komputer kwantowy w PCSS to kolejny krok w kierunku cyfrowej transformacji, który może przynieść korzyści nie tylko lokalnej społeczności, ale i całej Europie. Mieszkańcy mogą być dumni, że ich miasto staje się centrum zaawansowanej technologii kwantowej, otwierając nowe możliwości w różnych dziedzinach życia.

Na podst. UM Poznań