Zarządzanie nieruchomościami w Poznaniu. Co warto o nim wiedzieć?

Poznań to intensywnie rozwijające się miasto, na którego terenie stale budowane są nowe nieruchomości. Każda z nich wymaga odpowiedniej opieki, aby prawidłowo spełniała swoją funkcję i przynosiła oczekiwane zyski. Jest to jeden z podstawowych obowiązków zarządcy nieruchomości – profesjonalisty, który wspiera poznańskie wspólnoty mieszkaniowe w kompleksowym dbaniu o podlegające im budynki. Sprawdźmy, jakie obowiązki wypełnia zarządca w swojej codziennej pracy i jak można go zatrudnić!

Zarządzanie nieruchomościami w Poznaniu w pigułce

Zarządzanie nieruchomościami to odpowiedzialne i złożone zadanie, którego specyfikę dokładnie określa art. 184b Ustawy o gospodarce nieruchomościami z dn. 21 sierpnia 1997 r. Na jego podstawie wiemy, że zarządzanie nieruchomościami w Poznaniu i każdym innym polskim mieście obejmuje podejmowanie decyzji oraz wykonywanie określonych czynności, które mają na celu utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym, bieżące administrowanie obiektami wchodzącymi w jej skład oraz zapewnienie nieruchomości odpowiedniej gospodarki ekonomiczno-finansowej.

Zadania te są realizowane przez zarządcę nieruchomości. Jest to profesjonalista powołany na to stanowisko przez zarząd wspólnoty mieszkaniowej oraz wykonujący swoje obowiązki z jej ramienia. Jego zadaniem jest zapewnienie powierzonej mu nieruchomości kompleksowej i profesjonalnej opieki. Pod pieczą zarządcy nieruchomości mogą znajdować się obiekty różnego rodzaju – bloki mieszkalne, kamienice, biurowce, a niekiedy także domy wielorodzinne. Każdy z nich wymaga odpowiedniej opieki oraz podejścia do zarządzania.

Jakie obowiązki obejmuje zarządzanie nieruchomościami w Poznaniu?

Zarządca nieruchomości realizuje szereg złożonych i zróżnicowanych czynności. Do jego podstawowych zadań zalicza się m. in. zlecenia prac remontowych i bieżąca konserwacja obiektu, planowanie i realizowanie przeglądów instalacji, prowadzenie dokumentacji technicznej obiektu, utrzymywanie czystości w częściach wspólnych, dbanie o tereny zielone, zawieranie i negocjowanie warunków umów z podwykonawcami, obsługa należności finansowych, prowadzenie księgowości, reprezentowanie wspólnoty mieszkaniowej przed organami administracji państwowej i wiele innych.

Z uwagi na tak szeroki, zróżnicowany i nierzadko wymagający specjalistycznej wiedzy charakter pracy zarządcy, za zarządzanie nieruchomościami w Poznaniu w większości przypadków odpowiedzialne są profesjonalne firmy. Wspólnota mieszkaniowa może oddelegować im związane z tym obowiązki i skorzystać ze wsparcia profesjonalnego, certyfikowanego zarządcy, zatrudnionego przez zewnętrzną firmę.

Zarządca nie działa jednak sam – jego pracę wspierają bowiem także inni specjaliści, spośród których warto wymienić m. in. administratorów, radców prawnych, księgowych, techników, konserwatorów i ekipy sprzątające. Ich wzajemna współpraca realizowana w ramach jednej umowy gwarantuje zapewnienie nieruchomości właściwej opieki, której wymaga każdego dnia.

Partnerem artykułu jest Integrum Management – kompleksowe zarządzanie nieruchomościami Poznań.