W Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu podpisano z gminami i powiatami położonymi wzdłuż pierwszych czterech linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego umowy o udzielenie pomocy finansowej Województwu Wielkopolskiemu na realizację zadania pn. „Wzmacnianie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze oddziaływania Aglomeracji Poznańskiej poprzez zwiększanie liczby połączeń kolejowych – dofinansowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”.

– To wielki sukces samorządu terytorialnego. Pokazaliśmy, że potrafimy się dogadywać, przekonywać i działać w interesie naszych mieszkańców. Pokazaliśmy także, że możemy się konsekwentnie rozwijać i wszyscy patrzymy dalej oraz szerzej niż tylko na czubek własnego nosa – mówił starosta poznański Jan Grabkowski, który wraz z wicestarostą Tomaszem Łubińskim oraz skarbnikiem Powiatu w Poznaniu, Renatą Ciurlik uczestniczył w uroczystości.

Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak podczas poniedziałkowego spotkania podpisał umowy z przedstawicielami następujących samorządów: Miasto Poznań, Powiat Poznański, Powiat Wągrowiecki, Powiat Średzki, Gmina Miejska Wągrowiec, Gmina Wągrowiec, Gmina Skoki, Gmina Czerwonak, Miasto i Gmina Buk, Gmina Granowo, Gmina Nowe Miasto nad Wartą, Gmina Środa Wielkopolska, Gmina Grodzisk Wielkopolski.

Poniedziałkowe zawarcie umów to konsekwencja podpisanych w grudniu porozumień pomiędzy Województwem Wielkopolskim, Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim, Stowarzyszeniem Metropolia Poznań oraz gminami i powiatami położonymi wzdłuż czterech linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego, tj. Poznań Główny – Grodzisk Wielkopolski, Poznań Główny – Wągrowiec, Poznań Główny – Nowy Tomyśl, Poznań Główny – Jarocin.

Porozumienie dotyczyło podjęcia wspólnych działań zmierzających do uruchomienia połączeń zwanych Poznańską Koleją Metropolitalną, które stanowią ofertę w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, organizowanych i dotowanych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. – W praktyce oznacza to, że na tych czterech liniach zwiększymy częstotliwość pociągów. W godzinach szczytu pociągi będą kursować co 30 minut, a poza godzinami szczytu nie rzadziej niż co godzinę – powiedział Wojciech Jankowiak.

– Udział gmin i powiatów we współfinansowaniu projektu jest różny i zależy od rodzaju linii. Miasto Poznań oraz Powiat Poznański partycypują we wszystkich czterech przedsięwzięciach – dodał wicemarszałek. – Ta umowa to przykład naszej solidarności i współpracy. To właśnie ta solidarność była kluczem do sukcesu. Wspólnymi siłami musimy zredukować liczbę samochodów, które codziennie wjeżdżają do Poznania – dodał prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak, który chwalił sobie także współpracę ze starostą poznańskim.

– Tworząc ten projekt dajemy naszym mieszkańców możliwość szybkiego i komfortowego poruszania się po szeroko rozumianej aglomeracji. Dzisiaj na pokonanie samochodem trasy z Wągrowca do Poznania stracimy nawet półtorej godziny. Pociągiem zrobimy to szybciej i wygodniej – dodał Jan Grabkowski. Projekt, pod którym złożono podpisy ma wystartować 10 czerwca. Tego dnia zmieniony zostanie rozkład jazdy pociągów. Kolejne umowy o dofinansowanie zwiększonej liczby połączeń zaplanowane jest na 7 maja 2018 r.

Poznańska Kolej Metropolitalna obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu około 50 km od Poznania, wyznaczony przez stacje końcowe na poszczególnych liniach kolejowych: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Wrześnię, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły. Rolę organizatora projektu pełni Marszałek Województwa Wielkopolskiego, a zrealizuje go spółka Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Funkcję koordynatora działań informacyjno–promocyjnych Poznańskiej Kolei Metropolitalnej pełni Stowarzyszenie Metropolia Poznań.

Uruchomienie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej następować będzie etapami, począwszy od połowy 2018 roku. Zakończenie wdrażania tego projektu przewidziano na 2021 rok. Jest ono jednak uzależnione od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK SA. Podpisanie umów w poniedziałek, 16 kwietnia zainicjowało pierwszy etap. W drugim, który przypadać będzie na lata 2019–2021, zakłada się sukcesywne włączanie do systemu kolejnych połączeń na zmodernizowanych liniach kolejowych w następującej kolejności: do Rogoźna (przełom 2019 i 2020 roku), Wrześni (2020 rok), Kościana (2020 r.), Szamotuł (2021 r.) i Gniezna (2021 r.).