Poznańskie szkoły zmieniają się dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2 min czytania
Poznańskie szkoły zmieniają się dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi


W Poznaniu rusza wyjątkowy projekt, który odmieni codzienność niemal tysiąca uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nowoczesne sale sensoryczne, wsparcie asystentów oraz szkolenia dla nauczycieli to tylko część działań, które mają sprawić, że każdy uczeń poczuje się ważny i zrozumiany.

  • Nowoczesne szkoły w Poznaniu stawiają na edukację włączającą
  • Wsparcie dla uczniów i nauczycieli w Poznaniu nabiera tempa

Nowoczesne szkoły w Poznaniu stawiają na edukację włączającą

W trzech poznańskich podstawówkach – Szkole Podstawowej nr 9 im. dr. Franciszka Witaszka, Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 18 oraz Szkole Podstawowej nr 75 im. Powstańców Wielkopolskich – rozpoczęto realizację projektu dedykowanego dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. To odpowiedź miasta na rosnącą liczbę uczniów wymagających indywidualnego podejścia i wsparcia.

Placówki zostaną wyposażone w nowoczesny sprzęt, który ułatwi naukę i rozwój – od powiększalników tekstu po stanowiska z regulowaną wysokością. W wybranych szkołach powstaną też sale doświadczania świata, gdzie za pomocą interaktywnych pomocy i bodźców sensorycznych dzieci będą mogły rozwijać swoje zmysły i umiejętności w bezpiecznym otoczeniu. Dla tych, którzy potrzebują chwili spokoju, przygotowane zostaną specjalne miejsca wyciszenia.

– „Projekt przyczyni się do poprawy i rozwoju edukacji włączającej. Szkoły dostosują działania do potrzeb i indywidualnych możliwości dzieci, tak aby każde z nich otrzymało wsparcie, czując się jednocześnie częścią większej społeczności” – podkreśla Krzysztof Wawron, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.

Wsparcie dla uczniów i nauczycieli w Poznaniu nabiera tempa

Oprócz nowoczesnego wyposażenia szkół, projekt zakłada zatrudnienie asystentów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz dostęp do szerokiego wachlarza terapii – od integracji sensorycznej po dogoterapię. Uczniowie będą mogli korzystać z konsultacji psychologicznych oraz logopedycznych, a także uczestniczyć w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych czy wyrównawczych.

Nauczyciele natomiast mają szansę poszerzyć swoje kompetencje dzięki specjalistycznym szkoleniom i studiom podyplomowym obejmującym m.in. integrację sensoryczną, edukację włączającą czy neurodydaktykę. Program kursów uwzględnia również praktyczne zagadnienia takie jak praca z dziećmi z ADHD czy radzenie sobie z agresją i trudnymi emocjami.

– „W bieżącym roku szkolnym w szkołach ogólnodostępnych uczy się zdecydowanie więcej dzieci z orzeczeniami niż w placówkach specjalnych. Dzięki dodatkowym godzinom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wsparciu na indywidualne wnioski dyrektorów placówek możemy skuteczniej odpowiadać na ich potrzeby” – mówi Hanna Janowicz, kierownik I Oddziału Organizacji Szkół i Placówek Oświatowych Wydziału Oświaty UMP.

Rekrutacja na stanowiska asystentów trwa, a szkoły są sukcesywnie doposażane m.in. w sofy, stoliki z regulacją wysokości czy budki akustyczne tworzące strefy ciszy dla uczniów wymagających spokoju podczas nauki.

Źródło: Urząd Miasta Poznania

Autor: krystian